Bättre betyg från kommunens kunder
Företag i kontakt med kommunens myndighetsutövning upplever att kontakten är mer positiv nu än tidigare. Det framgår av den NKI-mätning (Nöjd Kund Index) Östhammars kommun gjort.
Företag i kontakt med myndigheter ges möjlighet att betygsätta sina erfarenheter inom områdena information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Den 2 maj tillkännagavs resultatet av 2017 års mätning av kontakter mellan företag och myndigheter. På en övergripande nivå är resultatet bättre än vid föregående års mätning, som visade en ökning från 67 till 72. NKI-värdet ska jämföras med Sveriges kommuners genomsnittsvärde på 71.
Bäst betyg ger kommunens företagare till kommunens myndighetsutövning inom livsmedelskontroll (78) och bygglov (76). Det är också inom dessa myndighetsområden som den största positiva förändringen ägt rum.
− Det stärker oss i vår utvecklingsresa att kunderna upplever att kontakterna är mer professionella. Vi arbetar sedan i höstas efter en handlingsplan som tagits fram tillammans med det lokala näringslivet, säger näringslivschef Ulf Andersson.
Bygg- och miljönämndens ordförande, Tomas Bendiksen (s), gläds åt resultatutvecklingen och lyfter fram vikten av en bra dialog mellan myndigheten och det lokala näringslivet.
− Vi har alla mycket att vinna på ett starkt NKI, säger Tomas.
Relaterade länkar:
Östhammars kommuns handlingsplan för företagsklimat
SKL:s undersökning Företagsklimat 2017:kommunernas resultat i NKI-mätningen
Kontakter
-
Ulf Andersson
Chef Tillväxtkontoret
M: 070 - 629 60 85