Från och med tisdag den 26 november kommer schaktning och sprängning påbörjas på Långgatan i Öregrund vilket kommer att påverka Utkiksgränd och Pelekans backe. Arbetet pågår mellan kl. 07:00 till 16:00 vardagar. Vid sprängning ljuder en varningssignal. För mer information se Gästrike vattens hemsida
1. Dina synpunkter är viktiga för vårt utvecklings- och förbättringsarbete
Vill du berätta om en erfarenhet du har haft av socialförvaltningen?
Du kanske upplever att du fick ett dåligt bemötande eller kanske har du fått hjälp på ett särskilt bra sätt. Båda delarna är bra för oss att veta.
Dina synpunkter påverkar vårt framtida arbetssätt. Vi vill gärna att du skriver ner dina synpunkter och förbättringsförslag och skickar in dessa till oss eller lämnar dem direkt till den verksamhet som du har kontakt med.
Använd gärna vår blankett för synpunkter som finns ute i socialtjänstens verksamheter eller på socialförvaltningen på Kyrkogatan.
Du kan ladda ner blanketten här. Du kan skriva ut blanketten och skicka till oss med post.
Om du inte är nöjd med det beslut som kommunen har fattat om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kan du överklaga de flesta beslut till domstol.
Du kan bara överklaga beslut som rör dig själv.
Exempel på beslut som kan överklagas är:
Avslag på ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen – oavsett om ansökan har avslagits helt eller delvis
Avslag på begäran om insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
För hög avgift för hemtjänst
Kommunen ska också informera dig om hur du gör för att överklaga.
Beslutet överklagas till förvaltningsrätten, men ska skickas till kommunen.
Överklagandet ska finnas hos kommunen senast tre veckor efter att du tagit del av beslutet.
Om du har ansökt om stöd och hjälp är kommunen skyldig att utreda ansökan och fatta ett beslut och du har alltid rätt till ett skriftligt beslut.
För kontakt och mer information: 018-16 72 00 eller www.domstol.se
3. Klagomål på beviljade insatser
Om du är missnöjd med hur socialtjänstens insatser utförts kan du själv eller med hjälp av någon närstående framföra klagomål till personalen eller den arbetsledare som ansvarar för personalens insatser.
I en kommunal verksamhet kan du även kontakta förvaltningsledningen eller politikerna i nämnden.
Det är alltid den beslutande nämnden som ansvarar för att du får de insatser som du är beviljad.
Nämnden representeras ofta av en biståndshandläggare eller en socialsekreterare.
4. Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)
Om du har drabbats av en vårdskada eller upplevt brister i patientsäkerheten i samband med vård eller behandling inom hälso- och sjukvården eller tandvården, kan du göra en anmälan till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO).
Du kan även göra en anmälan om du inte får gehör för dina synpunkter eller om du tycker att det finns allvarliga brister inom socialtjänsten.
IVO är en nationell tillsynsmyndighet för all vård och omsorg i Sverige, vilket även innefattar socialtjänsten.
IVO avgör om de ska öppna ett tillsynsärende efter att de tagit emot din anmälan.
IVO har från och med den 1 januari 2018 bara skyldighet att utreda vissa händelser, t ex om patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.
Vem som helst kan anmäla klagomål till IVO oavsett om du själv har drabbats av missförhållanden, om du är närstående eller om du känner till brister i en verksamhet.
Om du anser dig ha blivit felaktigt eller orättvist behandlad av en myndighet kan du klaga hos justitieombudsmannen (JO), som har till uppgift att granska att statliga och kommunala myndigheter följer lagar och förordningar.
JO kan kritisera en myndighet eller en enskild tjänsteman och i särskilda fall väcka åtal mot en tjänsteman som tros ha begått tjänstefel eller annat brott i tjänsten.
JO kan dock inte ändra på en kommuns beslut eller en domstolsdom.
Gäller det sjukvård som du fått inom kommunalt särskilt boende eller hemtjänst kan du vända dig till den medicinskt ansvariga sjuksköterskan (MAS).
Verksamheten är skyldig att utreda vad som hänt.
Den är också skyldig att tala om vad den kommer att göra för att händelsen inte ska upprepas och för att samma skada inte ska inträffa igen.
Kontakt och mer information: Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) Box 36 742 21 Östhammar
0173-86 000
7. Patientnämnden är fristående och opartisk
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i varje landsting eller region.
Hos patientnämnden kan du framföra dina synpunkter, rådgöra och få vägledning av en handläggare om den hälso- och sjukvård som bedrivs av landsting eller kommun.
Det gäller även tandvård som bedrivs eller finansieras av landstinget samt privata aktörer som har avtal med landstinget.
Gäller det vård som utförts av kommunens hemsjukvård kontaktar du: Socialnämnden Tfn: 0173-86 000 E-post: socialnamnden@osthammar.se
9. Så kan du lämna klagomål på din privattandläkare
Om du är missnöjd med den tandvård du fått kan du vända dig direkt till din tandläkare eller till Privattandvårdsupplysningen som förmedlar kontakt till Privattandläkarnas förtroendenämnder.
Alla privattandläkare har en försäkring som gäller vid skador som kan uppstå i samband med undersökningar och behandlingar.
För kontakt och mer information: Privattandvårdsupplysningen