Gå till innehållet

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm på armen eller runt halsen kan du kalla på hjälp dygnet runt. När du larmar kommer du i kontakt med larmcentralen som vid behov skickar ut hemtjänst alternativt nattpatrull till dig. Östhammars kommun använder digitala larm som inte kräver fasta telefonabonnemang för att fungera.

Hur får jag ett trygghetslarm?
Du, eller den som företräder dig, kan göra ansökan på pappersblankett, digitalt eller i direkt kontakt med biståndshandläggare. Tänk på att om din ansökan saknar nödvändig information kan det innebära en längre handläggningstid. Om du beviljas trygghetslarm skickas beslutet till dig per post, samtidigt som en beställning skickas till larmenheten och hemtjänsten. De kontaktar sedan dig för installation av larm och nyckelgömma.

Hur mycket kostar det?
Avgiften för trygghetslarm ingår i maxtaxan och är baserat på ditt hushålls inkomst och du betalar som mest 332 kr per månad. Installationsavgift på 450 kr tillkommer och ingår inte i maxtaxan.

Vi behöver nycklar till din bostad
Du behöver lämna ifrån dig två nycklar till hemtjänsten när ditt larm installeras. För en säker nyckelhantering förvaras din nyckel i en nyckelgömma utanför din bostad när den inte används. Det innebär också att du kan få snabb hjälp vid larm eller behov av akut hjälp då den personal som befinner sig närmast kan åka direkt till dig, utan att behöva hämta din nyckel på hemtjänstens kontor.

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt kontaktar vi din värd eller bostadsrättsförening för godkännande och placering av nyckel till entréport. Detta behöver du inte göra själv. Det är larmenheten som ansvarar för förvaltning och drift av nyckelgömmorna.

Varför två nycklar?
Av säkerhetsskäl förvaras din ena nyckeln i nyckelgömman. Den andra nyckeln förvaras inlåst på hemtjänstens kontor som reserv om det uppstår problem med nyckelgömman, exempelvis vid kyla eller tekniskt strul.

För att kunna erbjuda en bättre, snabbare service och en säkrare nyckelhantering har hemtjänsten i Östhammars kommun under 2019 börjat använda så kallade "Nyckelgömmor". 

Kostnadsfri montering
Monteringen av nyckelgömman är helt kostnadsfri för dig som kund och nyckelgömman tas enkelt bort av personalen vid flytt eller upphörande av insatser från hemtjänsten. Ditt befintliga lås berörs inte av nyckelgömman utan används precis som vanligt.

Denna lösning för nyckelhantering innebär flera fördelar för både dig som kund och för kommunens personal dygnet runt.

Nyckelhanteringen bidrar med en säkrare förvaring av din nyckel, inga nycklar kommer att vara i omlopp. Vid larm eller akut behov av hjälp från hemtjänsten kan den personal som befinner sig närmast ditt hem geografiskt åka direkt hem till dig utan att behöva hämta nyckel på annan plats eller invänta annan personal. Detta leder till snabbare hjälp för dig som kund.

Om du bor i hyresrätt/bostadsrätt har vi även tagit kontakt med din hyresvärd/bostadsrättsförening för godkännande och eventuell placering av nyckel till entréport, detta behöver du inte göra själv.

Larmenheten inom Omsorgskontoret ansvarar för förvaltning och drift. Arbetet med nyckelgömmor samordnas med ansvaret för trygghetslarm inom ordinärt boende. 

 

Överklaga beslut
Om du får ett avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet. Det måste du göra inom tre veckor från den dagen som du fick det skriftliga beslutet. Information om hur du överklagar får du tillsammans med beslutet. Du kan också be din biståndshandläggare om hjälp att överklaga.

 

För mer information kontakta biståndshandläggare och eller avgiftshandläggare via Östhammar direkt, 0173-86 000 eller mejla osthammardirekt@osthammar.se

Har du generella frågor som inte är kopplade till ett specifikt ärende så kan du ringa mottagningstelefonen, 0173-86 459 eller mejla bistandsenheten@osthammar.se
Mottagningstelefonen är öppen 2 timmar/dag.