1. Vem kan få hemtjänst?
Hemtjänst är till för dig som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma.
Hemtjänst är till för dig som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma.
Vad du kan få hjälp med beror på vad just du behöver och kan till exempel vara:
Avgiften för hemtjänst är 458 kr per timme och avgiften ingår i maxtaxan som är 2 575 kr per månad för år 2024. Avgiften baseras på ditt hushålls totala bruttoinkomst inklusive bostadstillägg minus skatt, bostadskostnader och förbehållsbelopp.
Avgiftsbeslut
När avgiften är uträknad får du ett skriftligt beslut. Anser du att avgiften är felaktig ska du kontakta avgiftshandläggaren. Om dina inkomster eller utgifter ändras ska du meddela det till kommunen.
Betala via autogiro
Betalning kan göras via autogiro och innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. För autogiroblankett kontakta avgiftshandläggaren.
I nedan länk kan du läsa mer om regler för avgifter inom Vård och omsorg
Kontakt
Östhammar Direkt 0173-860 00.
Avgifter för insatser enligt socialtjänstlagen.
För att kunna erbjuda en bättre, snabbare service och en säkrare nyckelhantering har hemtjänsten i Östhammars kommun under 2019 börjat använda så kallade "Nyckelgömmor".
Monteringen av nyckelgömman är helt kostnadsfri för dig som kund och nyckelgömman tas enkelt bort av personalen vid flytt eller upphörande av insatser från hemtjänsten. Ditt befintliga lås berörs inte av nyckelgömman utan används precis som vanligt.
Denna lösning för nyckelhantering innebär flera fördelar för både dig som kund och för kommunens personal dygnet runt.
Nyckelhanteringen bidrar med en säkrare förvaring av din nyckel, inga nycklar kommer att vara i omlopp. Vid larm eller akut behov av hjälp från hemtjänsten kan den personal som befinner sig närmast ditt hem geografiskt åka direkt hem till dig utan att behöva hämta nyckel på annan plats eller invänta annan personal. Detta leder till snabbare hjälp för dig som kund.
Om du bor i hyresrätt/bostadsrätt har vi även tagit kontakt med din hyresvärd/bostadsrättsförening för godkännande och eventuell placering av nyckel till entréport, detta behöver du inte göra själv.
Larmenheten inom Vård och omsorg ansvarar för förvaltning och drift. Arbetet med nyckelgömmor samordnas med ansvaret för trygghetslarm inom ordinärt boende.
Införande av nyckelgömmor genomfördes av Projektgruppen för Nyckelfri Hemtjänst inom Vård och Omsorg, Socialförvaltningen.
Du eller den som företräder dig fyller i blanketten ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen eller kontaktar biståndshandläggare på telefon 0173-86 000. Biståndshandläggaren utreder sedan din ansökan utifrån ditt behov och beslutar om du har rätt till insatser.
Du som har fått ett beslut om hemtjänst har möjlighet att välja vem som ska utföra dina hemtjänstinsatser.
Här hittar kontaktuppgifter till hemtjänstutförare som finns i Östhammars kommun
Efter att du har ansökt om insatser ska du bli kontaktad av en biståndshandläggare.
Det är biståndshandläggaren som utreder dina behov och beslutar om du har rätt till insatser, handläggaren utreder din ansökan skyndsamt. Du ska få ett skriftligt beslut efter att du har gjort din ansökan.
Om det saknas information som behövs för att komma fram till ett beslut kan det ibland ta längre tid att utreda.
Om du får ett avslag på din ansökan har du rätt att överklaga ditt beslut. Överklagan måste du göra skriftligen inom tre veckor från att du har fått ditt beslut. I samband med ditt beslut får du information om hur ska göra om du vill överklaga. För mer information kan du kontakta biståndshandläggare.