Så skapar vi en kultur som främjar skolnärvaro
Elever med problematisk skolnärvaro ska få hjälp att hitta tillbaka till skolan igen. Nyligen hölls en workshop på temat Tillbaka till skolan, som också är ett samarbete mellan Sektor bildning och Sektor omsorg öppenvård.
Alla barn i Sverige har skolplikt och en lagstadgad rätt till utbildning. Skolplikten innebär även närvaroplikt, det vill säga skyldighet att delta i den utbildning som anordnas. Men trots det finns ett antal barn och unga som inte går i skolan.
– Det är något vi vill komma till rätta med, säger Christina Stenhammar, chef för grundskolan i Östhammars kommun.
Situationen ska kartläggas
Arbetet med att främja närvaron i skolan är inte nytt. Samverkan kring Tillbaka till skolan pausades under pandemin och har nu återupptagits. I nästa steg ska situationen kartläggas och ansvarsfrågan fördelas, därefter startar arbetet med riktade insatser för öka skolnärvaron hos elever som har en problematisk frånvaro.
Tidiga insatser
Det krävs ett systematiskt och samordnat arbete som inkluderar alla nivåer i organisationen för att lyckas med det närvarofrämjande arbetet. I samband med workshopen som hölls den 20 oktober noterades vikten av att göra tidiga insatser samt att samverkan mellan skola och socialtjänst behöver utökas.
– En samverkansinsats i ett tidigare skede skulle fånga upp eleven innan skolfrånvaron är etablerad vilket skulle kunna underlätta skolåtergången, säger Christina.
Utanförskap
Långvarig ogiltig frånvaro innebär att den rätt till utbildning som alla skolpliktiga barn har inte blir tillgodosedd. För den enskilda individen kan den här typen av frånvaro från skolan leda till stora svårigheter. Det kan exempelvis vara begränsade möjligheter på arbetsmarknaden, utanförskap och lidande. För samhället kan det i förlängningen innebära stora kostnader.
Känna sig trygga
Skolverket redovisar forskning som visar att skolan kan göra mycket för att elever inte ska förlora värdefull tid i skolan. Det handlar bland annat om att skapa en god lärandemiljö där eleverna kan trivas, känna sig trygga och ha studiero. Det handlar också om organisation, exempelvis rutiner som främjar skolnärvaro.
– Alla vuxna behöver aktivt arbeta för att skapa goda relationer till eleverna, att vara tillgängliga och engagera sig socialt och pedagogiskt, säger Christina.