Gå till innehållet

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Viljan att hjälpas åt betyder allt

Långt ifrån alla kan anamma råden om att jobba hemifrån och att hålla distans. Inom olika omvårdnadsyrken är det inte ens möjligt. Vårdbiträdet Karolin Söderblom är en av dem som med stor flexibilitet jobbar på, där och med det som behövs för stunden. "Det är möjligt tack vare vår starka teamkänsla. Tillsammans klarar vi leveransen också när det krisar", säger hon.

 Karolin lämnade frisöryrket och provade att jobba som personlig assistent innan hon hittade rätt i rollen som vårdbiträde på boendet Edsvägen 14 i Östhammar. Här, i det ljusgröna enplanshuset intill vattentornet i Östhammar, har hon sin tjänst.

  – Jag tycker så otroligt mycket om att få jobba här. Jag mår bra av att ha ett meningsfullt arbete där små saker kan göra stor skillnad, vad det gäller att skapa trivsel och trygghet för människor. Den insikten har lärt mig mycket om bemötande, kommunikation och om mig själv, säger Karolin.

Öppna sina sinnen

När Karolin beskriver sin arbetsvardag på boendet känns varje moment genomtänkt och viktigt. Målsättningen med arbetet som bedrivs i våra LSS-boenden* är att personer med olika funktionsnedsättningar ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt.
  – Alla kan inte ge uttryck för vad de vill och behöver med ord. Då handlar det om att öppna sina sinnen lite extra för att känna och se vad som fungerar bäst, säger Karolin.
Bekräftelsen på fungerande samspel sker i stunden. Det kan vara ett leende och en blick av samförstånd, någon vill kanske sitta nära eller få en kram. Och då är det så, även mitt i en pandemi. 

Nödvändigt vara flexibel

Det händer att Karolin och hennes kollegor får kliva ur sina ordinarie yrkesroller, för att hoppa in där det behövs förstärkning. Det gör att de aldrig riktigt vet från en dag till en annan hur nästa arbetsdag kommer att se ut.
  – Om det krisar med vikarier någonstans så är det klart man ställer upp för varandra. Ett par tre pass i veckan brukar det bli för oss som jobbar på det viset. Det känns självklart att ställa upp och hjälpas åt när det behövs, säger Karolin som själv gått över till boendet på Edsvägen 16 när de behövt stöttning.
Så har det sett ut från och med mars, då personal uppmanas att stanna hemma vid minsta symptom och en del dessutom är hemma för att vårda tillfälligt sjuka barn. Bemanningssituationen blev allt mer utmanande då många på vikarielistan var tidigare medarbetare som gått i pension.
  – I det här läget är det nödvändigt att kunna vara flexibel, säger Karolin. 

Ställer högre krav

Karolin berättar att både personal och boende hittills klarat sig bra under rådande pandemi. Personalen är noggrann med skyddsutrustning och följer Folkhälsomyndighetens uppdaterade råd.
  – Utöver vikariesituationen är nog den största utmaningen för oss att förklara för de boende varför vi inte kan åka iväg för att handla och göra aktiviteter, som vi gjorde tidigare, säger Karolin.
Det ställer högra krav på personalen som får hitta på aktiviteter hemma istället. Det kan exempelvis vara disco och middagar med olika tema.
  – Vi pratar mycket med de boende om att det är lika överallt och att alla behöver göra det mesta på ett nytt och annorlunda sätt, säger Karolin. 

Effektivisera och kvalitetssäkra

Hon berättar att personalen i kommunens LSS-boenden gör ett fantastiskt jobb. På varje enhet finns starka team, medarbetare som ställer upp för varandra och som ser till att de boende har det så bra som möjligt under rådande omständigheter.
  – Jag är stolt över mina kollegor som krigar för att de boende ska ha det bra, säger Karolin.
Sedan maj är hon tjänstledig från boendet på Edsvägen 14 för att prova en ny roll, som gruppledare för verksamheten på gruppbostäderna Klackskär och Boda. Tre gruppledare ska jobba med bemanning, semesterplanering och ta fram en modell för att kunna likrikta de olika enheternas arbetssätt och rutiner. Syftet är att effektivisera och kvalitetssäkra arbetet samt hitta former som ska underlätta samarbetet mellan de olika enheterna och med andra aktörer.
  – Det är ett roligt och utmanande uppdrag, säger Karolin. 

Ett starkt team

Även om hennes arbetsuppgifter förändrats har hon inte släppt engagemang och känslan av tillhörighet för arbetsplatsen på Edsvägen 14. Här finns kollegor och boende som skiner upp när hon kommer förbi.
  – Det är det här som skapar trivsel på jobbet. Här finns människor som tycker om varandra, både boende och personal. Vi blir glada över att ses och vi visar det. Det skapar både lojalitet och arbetsglädje, säger Karolin.
Det finns stunder då tid och händer inte räcker till för alla och allt som behöver göras. Då finns räddningen i den starka teamkänslan som präglar arbetsgrupperna ”på golvet”.
  – Det är något jag vill ta med mig i mitt nya uppdrag då ett starkt team är minst lika viktig för alla som har ledande positioner, säger hon. 

Viktigt med humor

Karolin trivs med att ha ett människovårdande yrke och med att alltid ha människor omkring sig, både på jobbet och hemma. Hon är van att vara navet i familjen och att få bidra till att skapa trygghet hos människor.
  – Jag är uppväxt i en stor familj med många syskon och har själv en stor familj – man och fem barn. Det tycker jag är trivsamt och jag har inte särskilt stort behov av någon egen tid, säger Karolin.
Kvalitetstid är när hon får tid tillsammans med ett barn i taget eller när hon sätter sig ned för att handarbeta en stund. Hon tycker det är viktigt att kunna fokusera på rätt saker i livet för att kunna ha det bra. Och hon låter ofta intuition visa vägen. Ibland med stöd av Tarotkort, chakrastenar och kristaller. Humor spelar också en viktig roll i Karolins liv och det skrattas en hel del omkring henne.
  – Vi har en skämtsam jargong i min familj. Det är avväpnande och funkar i de flesta sammanhang, också om det kör ihop sig på jobbet, säger hon. 

Kontakter

Publicerad
26 oktober 2020
Senast uppdaterad
26 oktober 2020
Ansvarig organisation
Omsorgskontoret