Så snabbt får invånarna svar
Östhammars kommun får återigen toppbetyg när kvaliteten på kundtjänsten mäts. Denna gång är det Sveriges kommuner och regioner som tagit tempen på landets kundtjänster.
Sveriges kommuner och regioner (SKR), undersöker årligen servicenivån när det gäller telefoni- och e-postkontakter runt om i landets kommuner. Nu är det 126 av landets 290 kommuner som deltagit. När resultatet läggs ihop hamnar Östhammars kommun på en fjärdeplats, att jämföra med förra årets sjundeplats.
Av dem som mejlar Östhammars kommuns kundtjänst får 97 procent ett komplett svar på sin fråga eller på några av sina frågor inom ett dygn, resten får svar inom 48 timmar. När vi tittar på hur snabbt andra kommuner svarar inom ett dygn, ligger snittet på 85 procent.
98 procent får svar direkt på enkla frågor
Också den som ringer Östhammars kommun får hjälp snabbt, även om svarstiden är något längre än genomsnittet. Inom en minut får 47 procent svar på en enkel fråga. 78 procent får svar inom två minuter och sammantaget upplever hela 98 procent att de får svar på en enkel fråga i kundtjänsten.
– De här siffrorna visar att om kunden upplever att hen får ett bra bemötande och hjälp med sin fråga, är väntetiden inte så viktig. Vi ser också i andra undersökningar att vårt starka engagemang slår igenom, säger Helena Ståhl, kundtjänstchef på Östhammar Direkt.
Årlig undersökning
Den undersökning som gjorts är en del av den omfattande undersökningen Kommuners kvalitet i korthet (KKIK) som genomförs årligen. Syftet är att ta reda på i vilken omfattning och med vilken kvalitet kommunerna svarar på frågor som kommer in.