Gå till innehållet

Kreativa lösningar möjliggör undervisning på distans

Thommy Andersson är en av Bruksgymnasiets lärare som undervisar sina elever på distans. – Det funkar ganska bra. Det gäller att hitta lösningar för att få det att fungera, säger han. Han berättar att de flesta av hans elever är positiva till distansundervisningen. Några har saknat stabila uppkopplingar hemifrån, vilket förstås kan vara en försvårande omständighet.

Från och med den 18 mars har all undervisning på Bruksgymnasiet, vuxenutbildningen och yrkeshögskoleutbildningen (YH) följt regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendation om att bedriva undervisning på distans.
– Vi möts med hjälp av olika tekniska lösningar, till exempel Skype där vi kan se och prata med varandra och där jag kan dela min skärm, berättar Thommy.
Han berättar vidare om andra verktyg och program som möjliggör interaktivitet i hans undervisning på distans.
– Jag har till och med genomfört prov på det här sättet, säger han.

Bra undervisningsmiljö

Beslutet att undervisa på distans ställer nya krav på både lärare och elever. Det är ett helt nytt sätt att arbeta på som kräver stor anpassning från både lärare och elever.
– En av utmaningarna jag ställdes inför var att kunna rigga en bra undervisningsmiljö hemma, säger Thommy.
Han ställde sin dator på en stol framför sig men saknade klassrummets whiteboardtavla.
Man brukar säga att nöden är uppfinningarnas moder och kanske var det så när Thommy bestämde sig för att släpa hem en gammal kylskåpsdörr till villan i Uppsala, för att använda som whiteboardtavla.

Hjälper varandra

Thommy är trots allt överraskad över hur pass bra det går att undervisa på distans. Han har mer tid nu för att förbereda sina lektioner och att behöva använda ny teknik innebär även kompetensutveckling, för både lärare och elever.
– Jag är med i en Facebookgrupp som heter Distansundervisning för lärare, där jag får tips och har möjlighet att ställa frågor. När det behövs så hjälper vi varandra i lärarkollegiet, berättar han.
Undervisningsformen passar en del elever bättre och andra sämre.
Han berättar att en del elever nog kan tycka det är jobbigt att ställa frågor, då det innebär ett avbrott för alla som är uppkopplade. Och för alla elever fungerar det av olika anledningar inte optimalt att studera hemifrån.
– Jag är trots det ändå nöjd med att vi kan hålla igång undervisningen under rådande omständigheter, säger Thommy.
Snart hoppas han det är möjligt att kunna återuppta undervisningen på skolan igen.
– Det finns elever behöver hjälp att ta igen rester för att visa vad de verkligen kan inför slutprov och slutbetyg. Sådant kan vara svårt att göra på distans, säger Thommy.

Kontakter

Publicerad
15 april 2020
Senast uppdaterad
15 april 2020
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret