Så kan kommunen hjälpa till efter stormen – vanliga frågor och svar
Efter stormen Alfrida har vi fått många frågor från kommuninvånare som saknar el, vatten och värme. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om hur hjälpen samordnas i vår kommun.
Jag har inte något dricksvatten, kan jag få hjälp?
Du kan hämta dricksvatten vid någon av kommunens simhallar. Vid större behov av vatten, kontakta Östhammar Direkt, 0173-860 00. Tag med egna flaskor och dunkar för att transportera vattnet. Du kan också hämta dricksvatten i de kyrkor som har öppet, se information nedan.
Östhammar (Frösåkershallen ) Måndag -onsdag: 15.00-17.00, 18.00-20.00 Torsdag: 15.00-17.00, 17.30-20.00 Fredag: 15.00-17.00, 17.30-19.00 Lördag: 09.00-12.00, 13.00-15.00 Söndag: 09.00-12.00, 12.30-15.00 |
Gimo (del sporthall ) Måndag: 06:00-22:00 Tisdag: 06:00-22:00 Onsdag: 06:00-22:00 Torsdag: 06:00-22:00 Fredag: 06:00-22:00 Lördag: 06:00-22:00 Söndag: 06:00-22:00 |
Österbybruk Måndag: 06:30-22:00 Tisdag: 06:30-22:00 Onsdag: 06:30-22:00 Torsdag: 06:30-22:00 Fredag: 06:30-22:00 Lördag: 06:30-22:00 Söndag: 06:30-22:00 |
Alunda ( Olandshallen ) Fredag: 16:00-20:00 Lördag: 14:00-20:00 Söndag: 10:00-14:00 Måndag: 14:00-20:00 Tisdag: 14:00-20:00 Onsdag: 14:00-20:00 Torsdag: 14:00-20:00 |
Öregrund Måndag: 08:00-21:00 Tisdag: 06:00-21:00 Onsdag: 06:00-21:00 Torsdag: 06:00-21:00 Fredag: 06:00-21:00 Lördag: 08:00-21:00 Söndag: 08:00-21:00 |
Var kan jag få tillfällig tillgång till el?
Behöver du till exempel ladda din mobiltelefon eller dator kan du göra det på någon av våra simhallar, se öppettider ovan. Det går även bra att göra det i våra bibliotek eller i någon av de kyrkor, se öppettider nedan.
Var kan jag komma in och värma mig?
Behöver du komma in och värma dig, ladda din mobiltelefon, dator eller hämta dricksvatten kan du göra det på någon av våra simhallar, se öppettider ovan, eller i någon av våra kyrkor, se nedan.
Öppna kyrkor:
Här finns möjlighet att ladda mobiler och dator, hämta vatten, duscha och laga mat (i de flesta fall). Här finns kaffe/te.
Öregrund |
|
Östhammar |
|
Hargshamn |
|
Österbybruk |
|
Hökhuvud |
|
Gimo |
|
Alunda |
Jag saknar vatten, var kan jag duscha?
Till kommunens simhallar kan du gå för att duscha, värma dig, ladda telefonen och hämta vatten för husbehov. För öppettider se ovan.
Kan jag med hemtjänst få ytterligare hjälp?
Om någon av våra brukare har behov av mer stöd på grund av stormen, går det bra att vända sig till hemtjänster eller till den sjuksköterska som ansvarar för området där man bor.
Vem hjälper mig med skador på mitt hus eller min privata egendom efter stormen?
Kontakta ditt försäkringsbolag för allt som har med skador på privata egendom som hus, bilar, båtar och liknande att göra.
De träd som blåst omkull på kommunens ägor håller på att röjas. På vissa platser kommer det ta tid att få allt i ordning då vi jobbar efter försäkringsbolagens villkor. OBS! Vistas inte i direkt närhet till omkullfallna träd, då det finns risk för fara.
Vi har även vissa skador på fastigheter som vi håller på att åtgärda. Vid frågor eller funderingar angående detta , kontakta vår kundtjänst Östhammar Direkt 0173-860 00.
Vad gör jag om det ligger träd på ledningarna?
Vattenfall Eldstribution är tacksamma för om de som ser träd på ligger på ledningar anmäler det till telefon 020-82 58 58. Tänk på att aldrig gå fram till en elledning som fallit till marken då den kan vara strömförande. Försök inte själv att ta bort träd som blåst omkull på en elledning.
Kan jag få ersättning från Vattenfall?
Vattenfall Eldistribution ger avbrottsersättning beroende på strömavbrottets längd. Du har som kund möjlighet att göra en skadeanmälan för att begära ersättning för boende på hotell, skadad mat, milersättning för resor till följd av elavbrottet, din lunch på restaurang mm. Läs mer här:
När kommer elen tillbaka?
Det kan din nätleverantör av elen svara på. Aktuell störningsinformation hittar du här: http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/stromavbrott.htm
Jag har inte fått svar på min fråga!
Om du har ytterligare funderingar eller frågor är du välkommen att ringa Östhammar Direkt 0173-860 00 eller mejla osthammardirekt@osthammar.se.
Jag behöver akut hjälp, vem kontaktar jag?
För att lämna eller få information vid allvariga olyckor eller krissituationer ska du ringa 113 13. Numret är tillgängligt dygnet runt årets alla dagar. Vid en nödsituation som kräver ambulans, brandkår eller polis ringer du alltid 112.