Gå till innehållet

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Huvudförhandling om ett utbyggt slutförvar för radioaktivt avfall

Huvudförhandlingen gällande en utbyggnad för det befintliga slutförvaret för låg- och medelaktivt radioaktivt avfall i Forsmark har under två veckor pågått i Mark- och miljödomstolen i Nacka tingsrätt.

Östhammars kommun representerades av personal från Slutförvarsenheten samt kommunens juridiska ombud. Under denna period har Marie Berggren, chef för Slutförvarsenheten, skrivit två texter som har lagts in i veckotidningarna ÖstraUppland och AnnonsNytt. För att sammanfatta lite av vad som togs upp under huvudförhandlingen så lägger vi ut texterna även här. Ni kan även läsa mer om slutförvarsfrågan på kommunens slutförvarssida www.slutforvarforsmark.se

 

Signerat, Marie Berggren

Del 1

Samtidigt som prövningen om tillåtlighet enligt Miljöbalken (MB) för ett eventuellt slutförvar för använt kärnbränsle pågår för fullt hos miljödepartementet och Östhammars kommun ska yttra sig över den senaste kompletteringen från Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) så drog ytterligare en huvudförhandling igång i måndags 23 september i mark- och miljödomstolen i Nacka. Nu gäller det SKB´s ansökan om tillåtlighet enligt MB att få bygga ut befintligt slutförvar för låg- och medelaktivt radioaktivt avfall i Forsmark (SFR) för att kunna ta emot rivningsavfall från de kärnkraftverk som nu håller på att ställas av och avvecklas.

 

Förhandlingarna beräknas ta två veckor, inklusive en syn på plats i Forsmark, där domstolen ska åka ned i berget och titta på bergssalarna och silon som finns därnere men även ovan mark och få beskrivet vilka förändringar SKB vill göra i vatten och på land.

 

En ny domare leder en för övrigt ganska likartad sammansättning av parter som i kärnbränslemålet. Här finns runt bordet såklart SKB och Östhammars kommun, men också Länsstyrelsen i Uppsala län, Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM), Havs och Vattenmyndigheten (HaV), Miljöorganisationerna MKG, Milkas, Naturskyddsföreningen i Uppsala län, Gröna Kvinnor och den lokala OSS (Opinionsgruppen för säker slutförvaring). De statliga myndigheterna har tillstyrkt ansökan, miljöorganisationerna har avstyrkt med lite olika skäl och Östhammars kommun tar ställning först när kommunfullmäktige fattar sitt vetobeslut (som finns även i denna prövning).

 

De första dagarna har SKB presenterat såväl det svenska kärnkraftsprogrammet och vilken roll SKB har i det, vad man vill åstadkomma med ansökan om utbyggnad, vad den omfattar i volymer och anläggningar, vilken påverkan det kommer ha på natur- och vattenmiljön, hur man hanterar strålsäkerhet och vilka skyddsåtgärder som kommer vidtas inom samtliga områden nu och i framtiden för att minimera påverkan på människors hälsa och miljön. SSM har redogjort för sin roll som remissinstans till domstolen och hur deras parallella prövning enligt kärntekniklagen går till och vilka bedömningar de har att göra enligt den. Kluriga frågor att reda ut är komplexiteten i vilka avfall som deponeras, hur man kunna kombinera ett gammalt och nytt förvar, vilka erfarenheter man dragit av den tidigare driften, vilken kontroll som ska bedrivas och hur man ska hantera återtag av feldeponerat avfall.

 

Östhammars kommun behöver dessutom tänka på hur de båda prövningarna interagerar med varandra och vilka kumulativa (sammanlagda) effekter som kan uppstå OM båda slutförvaren skulle komma till stånd och kanske ungefär samtidigt…

 

---

Del 2

Den sista veckan av ca två veckors huvudförhandling inleddes med att mark- och miljödomstolen gjorde syn ute på Stora Asphällan, den ö som rymmer nedfarten till befintligt SFR, verksamhetsområdet med kontor, omlastningsytor för avfallet samt hamnen för angöring av fartyg till och från Forsmarkshalvön. Domstolen fick möjlighet att titta på hur SFR är uppbyggt idag och bland annat se vilka skyddsåtgärder SKB gjort i berget för att leda bort vatten under jord. Ovan jord fick domstolen och övriga närvarande en uppfattning om vilka utfyllnader av vattenområden som SKB har för avsikt att göra. De övriga dagarna har i huvudsak ägnats åt motparters synpunkter och frågor på innehållet i ansökan, presentation av SKB:s villkorspaket och samtliga parters slutanföranden.

 

För Östhammars kommun har det varit viktigt att alla frågor av betydelse är klarlagda. Därför har det varit viktigt för kommunen att SKB presenterat en villkorskatalog, som visar inom vilka ramar bolaget tänker sig bedriva verksamhet. Beredningen i mark- och miljödomstolen görs inför regeringens prövning om tillåtlighet som i sin tur föregås av ett beslut om eventuellt veto av kommunen. Om det blir ett ja från kommunen och regeringen kommer det ytterligare en huvudförhandling där man beslutar om mer detaljerade villkor för verksamheten. Det kan synas som enkelt för kommunen att tex bejaka förslag till tillåtlighetsvillkor som olika parter vill att regeringen ska besluta om, men kommunen måste hela tiden fundera på hur ett sådant kan påverka möjligheten att meddela detaljerade villkor i den fortsatta processen för tillstånd, om det riskerar inlåsningseffekter, om det båda slutförvarsprövningarna hanterar frågorna likartat eller om det kommer ytterligare prövningar som kan påverka. Vi behöver ha helhetssynen på hela Forsmarksområdet nu och 100 000 år framåt. Detta förde vi också fram under slutpläderingen. Länsstyrelsen har under denna förhandling fokuserat på buller, vattenfrågor, skyddade områden och artskydd, men också på klimatpåverkan där deras förslag till tillåtlighetsvillkor på nollutsläpp av växthusgaser väckte frågor hos flera parter.

 

Kommunens viktigaste frågor i detta mål har rört buller och vattenfrågor, men även vikten för en värdkommun att få klarhet i var ansvaret efter förslutning ligger när kärnkraftverken är rivna, slutförvaren stängda och SKB upphört att existera. Förvaren är ju kvar, kanske under övervakning och behöver enligt kommunen ha staten som adresserad ansvarig. Där är vi tyvärr inte än, men arbete pågår för att få en lagändring till stånd i den riktningen. Miljöorganisationerna har lite olika perspektiv, från att ifrågasätta metod och lokalisering (hänsyn behöver bla tas till storregionala grundvattenströmmar), till att också trycka på påverkan på biota (från påverkan av radioaktivitet på cellnivå till hela ekosystem). Det trycktes också på att miljöbalkens portalparagraf tydligt visar att naturen, inte bara människan, har ett värde som vi tillsammans är satta att bevaka.

 

Mark- och miljödomstolen avser att avge sitt yttrande i tillåtlighetsfrågan till regeringen 13 november 2019.

Publicerad
9 oktober 2019
Senast uppdaterad
9 oktober 2019