Montörer och skogshuggare från olika delar av landet har kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena. Elverk är utskickade till prioriterade anläggningar i elnätet för att temporärt lösa elförsörjningen medan reparationer pågår. Det sker en löpande dialog med kommuner och länsstyrelser för att prioritera vilka fastigheter som har störst behov av ström.
Möjligheter till ersättning och skadestånd
Alla kunder som är utan el mer än fyra timmar får avbrottsersättning. Ersättningsnivån beror på hur länge man varit utan ström. Det finns möjlighet för kunder att begära ersättning för extra kostnader om man exempelvis behöver ta in på hotell eller äta ute för att man inte kan laga mat hemma. Skadeanmälan görs på vår webbplats vattenfalleldistribution.se
Upprättande av tillfälliga kundinfocenter
I Norrtälje och Östhammar upprättas tillfälliga kundinfocenter med början idag, fredag. Till dessa mötesplatser kan kunder komma för att få svar på frågor och träffa en del av oss som jobbar med att åtgärda problemen efter stormen.
I Östhammar finns personal på plats i Vattenfalls lokaler på Fabriksvägen 14 under lördag och söndag kl 10-14.
I Norrtälje finns personal på plats i Vattenfalls lokaler på Gösvägen 28, fredag kl 15-18 samt lördag och söndag kl 10-14.
Aktuell störningsinformation finns på: http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/stromavbrott.htm, där vi löpande informerar om läget. Dessutom kan appen "Avbrottsinfo" laddas ned kostnadsfritt på Google App Store eller i Mac App Store.