Gå till innehållet

Nya konsumentrådgivare i kommunen

Uppsala kommuns konsumentrådgivning och Östhammars kommun har skrivit på ett samverkansavtal. När Östhammars konsumentrådgivare går i pension i sommar tar Konsument Uppsala över.

På Konsument Uppsala kan alla som bor i Uppsala få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden. Nu utökar Uppsala kommun verksamheten så att den även omfattar invånarna i Östhammars kommun.

– Vi är glada över att nu kunna erbjuda samma hjälp till Östhammarsborna. Under 40 år har invånarna i Uppsala fått hjälp med frågor som rör konsumenträtt, säger Cecilia Björkenå, enhetschef för konsument- och energirådgivningen i Uppsala. Frågornas karaktär blir mer och mer komplexa och vi har ett viktigt uppdrag att stötta våra konsumenter.

På plats i kommunen

Individuell rådgivning till personer som bor i Östhammars kommun ska erbjudas via telefon, e-post och besök på Konsument Uppsala. Om Östhammars kommuns invånare vill träffa en konsumentrådgivare på plats i sin egen kommun kan det ordnas genom bokade besök.

– Jag ser många fördelar med den här lösningen. Konsument Uppsalas personal har lång erfarenhet och högsta tänkbara kompetens. De har ett generöst öppethållande för rådgivning via telefon, e-post och besök, säger Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg som går i pension i sommar.

Fortsatt god service

Östhammars kommun får också del av Konsument Uppsalas arbete med förebyggande verksamhet. Konsumentrådgivarna föreläser till exempel för prioriterade grupper som ungdomar, nya svenskar och pensionärer.

– Konsumentrådgivningen är en fantastisk resurs. Som samhället utvecklats, med all komplexitet, behövs det alltmer stöd i människors vardag. Vi känner oss mycket nöjda med den här lösningen och ser fram emot en fortsatt god service till våra medborgare, säger Margareta Widén Berggren (S), första vice ordförande i Östhammars kommunstyrelse.

Rådgivning och öppettider

Läs vad Konsument Uppsala kan ge råd om på Konsument Uppsalas hemsida 

Öppettider: Måndag till torsdag kl. 9–12
Telefonrådgivning: 018-727 18 20
Besöksadress: Stadsbiblioteket, Svartbäcksgatan 17, Uppsala
E-post: konsumentuppsala@uppsala.se

Publicerad
27 mars 2018
Senast uppdaterad
27 mars 2018