Fördjupade insikter om lärandet
I augusti gavs det ut en ny bok för blivande lärare - School Development through Teacher Research. Två av medförfattarna till boken är Helen Karlsson och Camilla Weiler, lärare på Frösåkersskolan i Östhammar. De vill gärna sprida kunskap om Learning study i syfte att utveckla och höja kvalitén på lärandet i skolan.
Learning study är en modell för praktikutvecklande forskning där vissa delar av undervisningen i ett ämne studeras. Det handlar förenklat om att lärare skaffar sig en ökad förståelse om vad eleverna behöver, för att kunna ta till sig undervisningen och om sätt för lärare att kunna utveckla sina undervisningsmetoder.
- Ibland tar vi kanske saker för givna och undervisar eleverna på fel nivå. För mig blev det tydligt när jag tog del av resultatet från ett nationellt prov i kemi, säger Helen Karlsson.
De flesta hade svarat fel på en fråga om vikten ändras beroende på vattnets form. Resultatet föranledde en så kallad Learning study, där lärarna gemensamt ägnade tid åt att funderar över vad eleverna behöver veta för att kunna ta till sig ny kunskap.
- Learning study utgår från ett ämne eller en fråga som kan upplevas svårt att undervisa. Läraren identifierar eventuella kritiska aspekter inför planeringen av sin lektion, berättar Camilla Weiler.
I augusti i år gavs boken School Development through Teacher Research, som Helen Karlsson och Camilla Weiler är medförfattare till, ut. Boken är en parallell studie och ett forskningsprojekt som Stockholms universitet och St Augustine universitet i Tanzania deltar i. Boken ska användas internationellt som studiemedel i lärarutbildningar.
De båda lärarna har presenterat sina forskningsresultat och uppmärksammat arbetsmodellen Learning study i olika kollegiala sammanhang, bland annat på Lärarnas forskningskonferens i Stockholm och på World Association of Lesson Studies (WALS) i Exeter, England.
- Det känns väldigt roligt att få dela med oss av vår kunskap om detta. Insikterna som följer med arbetssättet väcker många tankar och skapar engagemang, säger Helen och Camilla.
Nu hoppas de kunna gå handledarutbildning för att kunna vara ett stöd för kollegor som vill göra egna studier.
- Vem vet, om några år kanske det här är ett självklart arbetssätt på våra skolor och förskolor i Östhammars kommun, säger de.