Växtvärk fokus för dialog i Alunda
Alunda växer och så även antalet elever i skolan. För Olandsskolan och Ekebyskolan innebär det nya utmaningar, som var fokus för måndagens grundskoladialog med vårdnadshavare, förtroendevalda och tjänstemän.
Rektor Michael Greifeneder satte igång kvällen med att berätta om det förändringsarbete som görs på skolan och om förutsättningarna på skolan vad gäller elever och platser:
- 523 elever i klasser F-9
- 600 platser, med kulturskolans lokaler (60 platser) som tagits i bruk i år för förskoleklassen
Siffror framtagna av Barn och utbildningsförvaltningen visar att antalet elever kommer att öka kraftigt de närmaste åren. Uppgifter ur folkbokföringen visar att redan 2025 kan antalet elever vara runt 580 st. Och skulle Alunda växa ytterligare kan siffran bli ännu högre.
Hur lokalerna på Olandsskolan kan användas på bästa sätt anpassat utifrån detta växande elevantal var fokus för kvällens dialog.
De tankar och förslag som kom upp i diskussionen skrevs ned på stora papper som samlades in vid diskussionens slut. Allt material kommer att sammanställas och analyseras i efterhand, men en snabb sammanställning gjordes redan på plats:
- Skolan består idag av många små rum och grupprum – kan de små rummen slås ihop till större?
- Det finns behov av större stängda rum med dörr, inte ”genomgångsrum” som idag
- Bygg en flygel från huvudbyggnaden
- Höja skolan en våning
- Gå i skift i skolan fm./em.
- Olika stora årskurser kräver flexibla lokaler
- Viktigt med plats för kläder, ombyte osv.
- Fritids – eget hus?
- Positivt idag med fritids ”små rum” med aktiviteter
- Positivt idag med förskoleklass i D-huset, eleverna slussas in i skolan/fritids
- Utnyttjas hemklassrummen?
- Säkerhet, brand, ventilation
- Behov av större rum
- Utnyttja de öppna landskapen
- Fritids vill kunna påverka var i lokalerna man ska bedriva verksamhet.
- Kan man organisera så att fritidselever byter klassrum från fritids/skola
- Omorganisera stadier? F-3, 4-6 och 7-9
- Utnyttja/erbjuda Ekeby skola bättre. Ekeby skola rymmer 100 elever
- Bygga om lokalerna
- Mer personal
- Källaren kan användas till fritids eller annan undervisning
- Just nu är kapprummen väldigt trånga på vissa ställen och väldigt stora på andra
- Lärandet måste vara roligt och locka till nyfikenhet. Lärandet är det viktigaste!
- Grupprum och personaltäthet är en förutsättning för individualisering
- Arbetslagens arbete/samarbete centralt