Gå till innehållet

Vattenavstängning på grund av ledningsarbete Marmavägen, Alunda onsdag 17 juli 08:00 till cirka 10:00. Läs mer på Gästrike Vattens hemsida (länk till annan webbplats)

Avrådan från bad vid Gimobadet! Senaste provtagningen visade för höga halter av bakterier i vattnet och därför avråder vi från bad. Nya prover togs (12/7) och svar väntas under veckan. Läs mer på Havs- och vattenmyndighetens hemsida

Många bra förslag i Öregrund

Grundskoladialogen i Öregrund gav många nya idéer och förslag om hur övergången från årskurs 6 i Öregrund till årskurs 7 på den nya skolan i Östhammar ska bli så bra som möjligt.

Håkan Blom, rektor på Frösåkersskolan, satte igång kvällen med en redogörelse om den nya skolan i Östhammar. Han berättade bland annat om de besök som gjorts på andra skolor för att hitta bra exempel och bra lösningar. Ett särskilt intressant exempel som lyftes är Glömstaskolan i Huddinge. 

Efter presentationen om den nya skolan i Östhammar satte diskussionen om kvällens ämne igång: Vad är viktigt att tänka på för att övergången för eleverna i åk 6 på Öregrunds skola till Nya Skolan i Östhammar ska bli så bra som möjligt? I den nya skolan i Östhammar kommer de flesta eleverna att ha gått på skolan redan från årskurs 4, vilket skulle kunna göra det svårare för eleverna från Öregrund att komma in i gruppen. 

I diskussionen deltog ett tjugotal vårdnadshavare och intresserade från allmänheten, personal från barn- och utbildningsförvaltningen och förtroendevalda politiker från barn- och utbildningsnämnden.

De tankar och förslag som kom upp i diskussionen skrevs ned på stora papper som samlades in vid diskussionens slut. Allt material kommer att sammanställas och analyseras i efterhand, men en snabb sammanställning gjordes redan på plats:

  • Nya grupperingar och klasser fr.o.m. årskurs 7
  • Utökat samarbete mellan rektorer, pedagoger och elever på Öregrunds skola och Nya Skolan
  • Många tidiga kontakter, både mellan elever och lärare
  • Träffas i Öregrund under lugnare former
  • Göra mer av ”stadiebytardagen”, t.ex. stadiebytarvecka?
  • Gemensamma temadagar, t.ex. ”lära-känna-dagar”
  • Trygghet på bussen A och O
  • Ingen skillnad för 6orna från Öregrund/Gräsö att åka till Frösan, skillnaden ligger hos elever i Östhammar
  • Digitalisering: liknande förutsättningar? Elever vana med elevdator? Viktigt att tekniken fungerar på Nya Skolan.
  • Nya grupper – gruppsykologi
  • Lärare och elever från Nya Skolan kan även åka till Öregrunds skola i inskolningsprocessen. T.ex. elevambassadör som besöker Öregrund.
  • Bättre kommunikation och överlämningar gällande regler, särskilda behov m.m. samt uppföljning av det.
  • Viktigt med gemensam elevhälsa i övergången. Viktigt att elevhälsan lär känna barnen tidigt.
  • Bra att elever åker en gång i veckan till Nya Skolan i åk 6. Viktigt att då få eget skåp/fast punkt på plats – lär känna skolan och får trygghet. Bibehåll den mjukstarten i årskurs 6 och kanske vidareutveckla och utöka den. Om möjligt kanske gruppindelningar i t.ex. hemkunskap med blivande klasskamrater.
  • Skapa nya konstellationer i 7an, nytt för alla. Viktigt med integration.
  • Vad behöver våra 7or ha med sig? Rutiner, arbetssätt, grundkunskaper, IKT-kunskap etc.…
  • Röd tråd i pedagogiken mellan Öregrund och Nya Skolan. Samarbete kollegialt.
  • Grundlig info inför skolstart i åk 6 och inför åk 7
  • Bibehålla de relationer och ämnen man redan har på Frösan i åk 6
  • Lärarna behöver träffas mer för samtal om metoder, pedagogik, förväntningar, särskilda behov, regler och rutiner
  • Elevdemokrati – inflytande redan innan man flyttar över till Nya Skolan. Ta tillvara på elevernas erfarenheter (bra/dåliga) av skolbyten
  • Stabil lärararkår som vill vara kvar och inte flyttar på sig
  • Samarbete rektorer och pedagoger viktigt
  • Lyssna på eleverna inför eventuell splittring, ge möjlighet att önska.
  • Skapa likvärdighet – ge samma förutsättningar för alla elever
  • Viktigt med information åt alla håll – Unikum. Bra verktyg också för överlämningen.
  • Varning för att utforma lokalerna för starkt kring en pedagogisk idé
  • Skolgården viktig även för äldre barn. Viktig att utemiljöer även de är pedagogiska. Locka till fysisk aktivitet ute. Eventuellt djur i utemiljön?
  • Myt kring Öregrunds dåliga resultat måste krossas
  • Gemensamma evenemang, t.ex. idrottsdagar, musikevenemang
  • Öppet hus i Östhammar
  • Elevråd och samråd skolorna emellan
  • Fadderverksamhet
  • Insyn är viktigt för alla parter
  • Handlingsplan – tidsbestämd
  • Specialpedagoger som följer eleverna
Publicerad
17 januari 2017
Senast uppdaterad
17 januari 2017
Ansvarig organisation
Fritid- och hälsa
Ämne
Grundskoladialog 2016-2017