Många bra förslag i Öregrund
Grundskoladialogen i Öregrund gav många nya idéer och förslag om hur övergången från årskurs 6 i Öregrund till årskurs 7 på den nya skolan i Östhammar ska bli så bra som möjligt.
Håkan Blom, rektor på Frösåkersskolan, satte igång kvällen med en redogörelse om den nya skolan i Östhammar. Han berättade bland annat om de besök som gjorts på andra skolor för att hitta bra exempel och bra lösningar. Ett särskilt intressant exempel som lyftes är Glömstaskolan i Huddinge.
Efter presentationen om den nya skolan i Östhammar satte diskussionen om kvällens ämne igång: Vad är viktigt att tänka på för att övergången för eleverna i åk 6 på Öregrunds skola till Nya Skolan i Östhammar ska bli så bra som möjligt? I den nya skolan i Östhammar kommer de flesta eleverna att ha gått på skolan redan från årskurs 4, vilket skulle kunna göra det svårare för eleverna från Öregrund att komma in i gruppen.
I diskussionen deltog ett tjugotal vårdnadshavare och intresserade från allmänheten, personal från barn- och utbildningsförvaltningen och förtroendevalda politiker från barn- och utbildningsnämnden.
De tankar och förslag som kom upp i diskussionen skrevs ned på stora papper som samlades in vid diskussionens slut. Allt material kommer att sammanställas och analyseras i efterhand, men en snabb sammanställning gjordes redan på plats:
- Nya grupperingar och klasser fr.o.m. årskurs 7
- Utökat samarbete mellan rektorer, pedagoger och elever på Öregrunds skola och Nya Skolan
- Många tidiga kontakter, både mellan elever och lärare
- Träffas i Öregrund under lugnare former
- Göra mer av ”stadiebytardagen”, t.ex. stadiebytarvecka?
- Gemensamma temadagar, t.ex. ”lära-känna-dagar”
- Trygghet på bussen A och O
- Ingen skillnad för 6orna från Öregrund/Gräsö att åka till Frösan, skillnaden ligger hos elever i Östhammar
- Digitalisering: liknande förutsättningar? Elever vana med elevdator? Viktigt att tekniken fungerar på Nya Skolan.
- Nya grupper – gruppsykologi
- Lärare och elever från Nya Skolan kan även åka till Öregrunds skola i inskolningsprocessen. T.ex. elevambassadör som besöker Öregrund.
- Bättre kommunikation och överlämningar gällande regler, särskilda behov m.m. samt uppföljning av det.
- Viktigt med gemensam elevhälsa i övergången. Viktigt att elevhälsan lär känna barnen tidigt.
- Bra att elever åker en gång i veckan till Nya Skolan i åk 6. Viktigt att då få eget skåp/fast punkt på plats – lär känna skolan och får trygghet. Bibehåll den mjukstarten i årskurs 6 och kanske vidareutveckla och utöka den. Om möjligt kanske gruppindelningar i t.ex. hemkunskap med blivande klasskamrater.
- Skapa nya konstellationer i 7an, nytt för alla. Viktigt med integration.
- Vad behöver våra 7or ha med sig? Rutiner, arbetssätt, grundkunskaper, IKT-kunskap etc.…
- Röd tråd i pedagogiken mellan Öregrund och Nya Skolan. Samarbete kollegialt.
- Grundlig info inför skolstart i åk 6 och inför åk 7
- Bibehålla de relationer och ämnen man redan har på Frösan i åk 6
- Lärarna behöver träffas mer för samtal om metoder, pedagogik, förväntningar, särskilda behov, regler och rutiner
- Elevdemokrati – inflytande redan innan man flyttar över till Nya Skolan. Ta tillvara på elevernas erfarenheter (bra/dåliga) av skolbyten
- Stabil lärararkår som vill vara kvar och inte flyttar på sig
- Samarbete rektorer och pedagoger viktigt
- Lyssna på eleverna inför eventuell splittring, ge möjlighet att önska.
- Skapa likvärdighet – ge samma förutsättningar för alla elever
- Viktigt med information åt alla håll – Unikum. Bra verktyg också för överlämningen.
- Varning för att utforma lokalerna för starkt kring en pedagogisk idé
- Skolgården viktig även för äldre barn. Viktig att utemiljöer även de är pedagogiska. Locka till fysisk aktivitet ute. Eventuellt djur i utemiljön?
- Myt kring Öregrunds dåliga resultat måste krossas
- Gemensamma evenemang, t.ex. idrottsdagar, musikevenemang
- Öppet hus i Östhammar
- Elevråd och samråd skolorna emellan
- Fadderverksamhet
- Insyn är viktigt för alla parter
- Handlingsplan – tidsbestämd
- Specialpedagoger som följer eleverna