Högre tempo i arbetet med utveckla kommunens Nöjd-Kund-Index (NKI)
I veckan publicerade Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) den årliga mätningen av nöjdheten (NKI) i myndighetskontakter.
Vid förra årets mätning hade Östhammars kommun ett samlat NKI på 68 och ambitionen var förstås att höja detta. Därför togs en gemensam handlingsplan fram. Men enligt Ulf Andersson, näringlivschef i Östhammar, har den ännu inte fått önskad effekt. Det sammanvägda resultatet landade i år på 67 och svarsfrekvensen var sjunkande jämfört med föregående år.
- Min slutsats av resultatet är att vi måste bli ännu mer målmedvetna i vårt genomförande och vi måste öka takten, säger Ulf Andersson. Jag tror inte på att det är fler ”workshops” vi behöver nu. De insatsförslag som togs fram förra året är framtagna i samförstånd mellan näringslivet, relevanta myndighetsnämnder och tjänstemän. Nu är det mer av handlingskraft och beslutsamhet vi behöver visa.
Bygg- och miljöförvaltningens chef Charlotte Köhler sätter NKI och företagsklimat högt på agendan. Hon berättar att de arbetar med att bygga upp relationer med företagare för att få ett bättre samspel.
- Några exempel på relationsbyggande är de entreprenörs- och mäklarträffar vi anordnar, säger Charlotte Köhler.
Hon vill även flagga för kommunens lots-funktion där företagare kan träffa alla berörda kommunala myndigheter och funktioner vid ett och samma bord för att få en bra start på sin affärside.
- En ytterligare framgångsnyckel är att det finns en stabil personalgrupp som i sin tur har god lokalkännedom och förstår företagsklimatet i Östhammars kommun, säger Charlotte Köhler. Vi kan sammanfatta agendan till några nyckelord: Stabil personalgrupp, lokalkännedom, bemötande och information.
Nöjd-Kund-Index (NKI) 2 maj 2017
I veckan publicerade Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) den årliga mätningen av nöjdheten (NKI) i myndighetskontakter.