Fina resultat i engelska vid Forsmarks skola
Enligt ett prov av CEFR (Common European Framework Reference) så har Forsmarks skola lyckats väl med undervisningen i engelska.
Sammanlagt 10 985 studenter fördelade på 479 skolor och 19 länder genomförde provet som omfattade grammatik, läsförståelse och hörförståelse. Resultatet för Forsmarks skola blev en 22:a plats i Europa och 85:e i världen. Provet
– Wow och ett jättestort grattis, säger en mycket glad Lisbeth Bodén, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.
Elever på skolan säger är att de känner sig bekväma i engelskan och de gillar att de läser fler texter som inte kommer från läroböcker, eller undervisningstexter som de själva kallar dem. Eleverna läser också många böcker och annan text online och är därför alltid i kontakt med språket och blir på så sätt mer säkra och självständiga.
Madeleine Eriksson är lärare i engelska på Forsmarks skola och berättar att hon skapar uppgifter allteftersom de behöver dem och att det aldrig är samma uppgifter två år i rad:
– Eleverna jobbar mycket med grammatik i ettan och sen är det skrivuppgifter som ökar i omfång allt eftersom. Eleverna är tränade i att vara självständiga och tänka själva och har ett gott ordförråd och en struktur i sitt skrivande efter ettan och klarar då de resterande kurserna mycket bra. De som gjorde provet var från alla tre årskullarna och de var ganska jämna i sina resultat därav det goda slutresultatet, säger en nöjd Madeleine.