Gå till innehållet

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Östhammars kommun bäst i Sverige på service via telefon och e-post

Östhammars kommun hamnar på plats 1 av 131 kommuner i en undersökning om servicenivå via telefon och e-post som gjorts på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting (SKL). 

Östhammars kommun hamnar på plats 1 av 131 kommuner i en undersökning om servicenivå via telefon och e-post som gjorts på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting (SKL). 

Undersökning genomfördes av Profitel på uppdrag av SKL med mål att ta reda på hur snabbt och bra svar de deltagande kommunerna ger på frågor via telefon och e-post. Exempel på frågor som ställdes i undersökningen är: "Behöver jag ansöka om bygglov för att bygga ett staket?" och "När börjar och slutar läsåret i grundskolan?". 

Av de 131 kommuner som deltagit i undersökning fick Östhammars bästa totalresultat. Helena Ståhl, chef för kommunens kundtjänst Östhammar Direkt, är mycket nöjd med resultatet. 

- Det känns väldigt roligt att få en sådan bekräftelse på att det arbete vi har gjort gett resultat. Och det var särskilt roligt att se att vi låg över genomsnittet i så många av de mått som de mäter, säger hon. Det är mycket tack vare vår fantastiska personal på Östhammar Direkt som vi har lyckats uppnå detta resultat. Vårt mål är att ge kunderna en förstklassig service och det har gett resultat.

Östhammar Direkt startades i april  2014 och har övertagit kundtjänstansvaret för flera av kommunens förvaltningar för att kunna ge snabbare och tydligare svar till de personer som kontaktar kommunen med frågor och synpunkter. Men enheten utvecklas fortfarande och från början av 2016 kommer Östhammar Direkt att ta över kundtjänsten för alla kommunens förvaltningar. 

- Det finns fortfarande mycket att göra och vi kommer att ta den här undersökningen med oss för att lära oss hur vi kan bli ännu bättre. Men sen så handlar det inte bara om oss, handläggarna ute på förvaltningarna har också gjort ett jättejobb och svarat på de frågor som vi inte kan, säger Helena Ståhl.

Bland förbättringsmöjligheterna finns svarstiden, där godkänd tid från att samtalet börjar tills att den som ringer får prata med en människa är 30 sekunder. Svarstiden hos Östhammar Direkt är i genomsnitt längre än så vilket enligt Helena Ståhl delvis beror på det förinspelade meddelande som spelas upp först. 

- Men det ska vi titta på och se om vi inte kan korta ner eller kanske göra enklare så att väntetiden blir kortare, säger hon. 

Publicerad
14 januari 2015
Senast uppdaterad
12 maj 2016