Barn- och utbildningschefens tankar...
Att 90 procent klarar nationella proven i matematik, men bara drygt 70 procent är godkända i PISA.
kring PISA* – undersökningen om 15-åringars kunskaper i läsning, matematik och naturvetenskap inom OECD**.
- Ingen har väl missat resultaten från PISA, säger barn- och utbildningschef Lisbeth Bodén. Det övergripande målet med PISA är att studera i vilken omfattning 15-åringar har de grunder som behövs, för att kunna delta som aktiva samhällsmedborgare i ett kommande vuxenliv. Dessa ryms inte i våra kursplaner, utan man väljer ut sådana aspekter som kan antas vara mest väsentliga ur ett medborgarperspektiv.
PISA berättar inte allt
- Undersökningens resultat är inte särskilt upplyftande, säger Lisbeth Bodén. Visst är det bekymmersamt och en tydlig vink om att vi måste få svensk skola på fötter igen.
Men bilden är inte entydig, PISA berättar inte allt. De nationella provens mätresultat från i våras, kom för ett tag sedan. Resultaten i de ämnen som PISA mäter, har förbättrats jämfört med förra året.
Hur hänger detta ihop?
Att 90 procent klarar nationella proven i matematik, men bara drygt 70 procent är godkända i PISA. Även i svenska klarar sig eleverna bättre i de nationella proven. Vad är det egentligen vi mäter och hur? Vad är egentligen resultat i svensk skola?
- Vi måste även se till andra värden som inte mäts i PISA, säger Lisbeth Bodén. Vi har elever som mår förhållandevis bra jämfört med OECD, vi har elever som får möjligheten att utveckla andra förmågor, såsom kreativitet, idérikedom och kritiskt tänkande.
Sverige jämfört med OECD
PISA undersöker faktorer som kan ha samband med elevernas prestationer i matematik. Hur skiljer sig då svenska elever från OECD- genomsnittet? OECD-eleven är i större utsträckning mer uthållig, kommer i mindre utsträckning försent och har något mer positiva attityder. Den svenska genomsnittseleven är mindre ängslig, mer motiverad och har högre självuppfattning och ambitioner.
Klassrumsklimatet är sämre i Sverige än i OECD
- Visst kan det vara svårt at säga vad ett klassrumsklimat är – det kan se väldigt rörigt ut, när kreativiteten flödar, säger Lisbeth Bodén. Men här handlade frågorna om relationer, hur mycket eleverna stör undervisiningen, inte lyssnar på läraren och att det är mycket prat och stök i klassrummet.
Nordiska ungdomar är flitiga på internet
PISA visar att de länder som har försämrat sitt resultat mest, är länder där ungdomar har relativt stor frihet att forma sina liv och att utveckla sina egna intressen. Vidare visar PISA att de nordiska ungdomarna är de flitigaste användarna av internet och tillbringar mest tid på sociala medier.
Är det så att skolarbetet av svenska elever nedprioriteras till förmån för annat?
- Jag tror det är av stor vikt att vi behöver få en skola i samtiden och möta elevernas intressen och behov för att kunna bryta den negativa trenden, säger Lisbeth Bodén. Vi behöver också ha högre förväntningar på våra elever och ge det stöd de behöver. Dessutom behöver eleverna få känna sig medskapande i sin egen lärprocess.
Not:
** OECD är en internationell organisation för utbyte av idéer och erfarenheter inom områden som påverkar den ekonomiska utvecklingen mellan industriella länder med demokrati och marknadsekonomi. OECD är en förkortning för Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (eng. Organisation for Economic Co-operation and Development). Källa: Wikipedia
* PISA (Programme for International Student Assessment) är en kunskapsutvärdering, som går ut på att utvärdera hur femtonåriga elever i olika länder är rustade inför framtiden när de ska gå ut skolan. Projektet drivs av OECD, och utvärderingen sker främst genom prov inom fyra områden: matematik, naturvetenskap, läsförståelse och problemlösning. Pisa genomförs var tredje år. Projektets mål är att testa och utvärdera skolbarns prestationer runtomkring i världen, för att kunna åstadkomma bättre pedagogiska metoder och bättre resultat. Källa: Wikipedia