Gå till innehållet

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Kommunens kvalitet förbättras

Som en del i kommunens ständigt pågående kvalitetsarbete deltar kommunen i den årliga undersökningen Kommunens kvalitet i korthet (KKiK). Resultaten för 2013 visar på åtskilliga förbättringar för Östhammars kommun.

Som en del i kommunens ständigt pågående kvalitetsarbete deltar kommunen i den årliga undersökningen Kommunens kvalitet i korthet (KKiK). Resultaten för 2013 visar på åtskilliga förbättringar för Östhammars kommun.

Bättre bemötande

För andra året i rad har kommunen förbättrat sina resultat gällande möjligheten att få snabba svar på enklare frågor via telefon eller e-post. Från att 2011 ha haft mätvärden långt under riksgenomsnittet har kommunen idag resultat över genomsnittet för såväl service som bemötande. I förra årets undersökning fick 52% av medborgarna svar inom två arbetsdagar när de skickade en enkel fråga på mail. Årets siffra är 89%.
- Tack vare ett aktivt arbete med bemötande och service har vi lyckats vända resultaten, säger Peter Nyberg, kommunchef. Jag känner mig väldigt stolt över våra medarbetares resultat.

Arbetet med den kommungemensamma kundtjänsten Östhammar direkt startade förra året och första etappen förväntas vara klar under våren 2014.
- Målsättningen är att förbättra oss ytterligare, säger Helena Ståhl, kundtjänstchef. Genom Östhammar Direkt kommer man att kunna få svar på fler frågor direkt i kundtjänsten istället för att slussas vidare.

Bättre resultat på nationella proven

Andra områden där Östhammars kommun utmärker sig är bland annat hur snabbt man kan få plats på förskolan eller i särskilt boende, utbud av service på särskilt boende och LSS-boende samt förbättrade resultat på nationella proven för årskurs tre och sex i grundskolan. 76% av eleverna i årskurs sex fick godkänt på nationella proven under 2012. I år har resultatet ökat till 94%.

- Anledningen till våra förbättrade resultat i årskurs sex är troligtvis den långsiktiga satsningen på läs- och skrivundervisningen och att vi håller fokus på måluppfyllelsen, säger Lisbeth Bodén, barn- och utbildningschef.

Goda möjligheter att påverka

Delaktighet och information är en av kommunens framtida utmaningar. Östhammars kommun har resultat över riksgenomsnittet när det gäller möjligheterna att påverka kommunen och när det gäller vilken information som finns på hemsidan. Men när medborgarna själva får uppskatta sina möjligheter att påverka ligger kommunen genomsnittligt till.

- Vi har byggt strukturen för inflytande - nu måste kulturen följa efter. Våra medborgare ska uppfatta oss som öppna, nyfikna, lyhörda, engagerade och pålitliga, säger Peter Nyberg. Målsättningen är att alla kommunens medborgare och företagare ska känna att de kan bidra och påverka. 

Tillväxt en utmaning

Tillsammans med frågorna om inflytande, kvalitet och service är Östhammars kommuns tillväxt en av kommunens stora utmaningar. Trots flera framgångsrika företag och större nyetableringar har befolkningsutvecklingen varit oförändrad eller minskat de senaste fem åren. Efter en större minskning under 2012 har trenden vänt uppåt under 2013.

- Det starka lokala näringslivet innebär att sysselsättningen i kommunen är hög och arbetslösheten låg, säger Ulf Andersson, chef för tillväxtkontoret. En del av tillväxtskapandet ligger i att förbättra företagsklimatet i kommunen. Det innebär bland annat att etablera fler och bättre relationer till kommunens företagare, att förenkla så mycket som möjligt för dem samt att erbjuda ännu bättre service och bemötande.

Läs mer om Östhammars kommuns resultat här.

Publicerad
16 januari 2014
Senast uppdaterad
12 maj 2016