Formativ bedömning i skolan
Förra måndagen hölls en utbildningsdag om formativ bedömning i skolan för drygt 140 lärare i Östhammars kommun. Formativ bedömning går ut på att bedöma elevers förmåga snarare än bara resultat.
Under två pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen, gick Daniel Gothier och Per Mattsson från ME University igenom hur formativ bedöming kan användas i det dagliga arbetet med eleverna.
- Det finns fem huvudstrategier för att arbeta med formativ bedömning: Tydlighet med vad syftet är, formativa avstämningar, feedback, kamratbedömning och självbedömning, säger Daniel Gothier.
Bland de samlade lärarna var det många som redan arbetar med delar av detta men det verkade också finnas en stor vilja att lära sig mer.
- Formativ bedömning handlar om att bedöma elevens förmåga att göra någonting, till exempel att värdera information. För att kunna göra den bedömningen behövs det strategier som är det vi vill lära ut idag, säger Daniel Gothier.
Faktaruta
Arbetet med att stärka den formativa bedömningen på skolorna i Östhammars kommun kommer att fortsätta under hösten och är en del av Östhammar kommuns projekt Entreprenörskap i skolan.
Projektet finansieras av mervärdesavtalet som slutits mellan Östhammars kommun, Oskarshamns kommun, SKB och SKB:s ägare.