Rankingen Bästa skolkommun
Lärarförbundet gör varje år en rankning som består av 14 kriterier, varav hälften av dessa handlar direkt om eleverna. Kommuner rankas inom respektive kriterium från 1-290, där 1 utgör bästa värdet.
Gymnasieskolan finns inte med i sammanställningen för rankningen. Däremot finns förskola, grundskola och fritidshemmet med samt utbildningsvägval efter gymnasieskolan.
- Östhammars kommun har visserligen klättrat från 279 till 276 plats. Men vi måste bli bättre!, säger Lisbeth Bodén, barn- och utbildningschef.
14 kriterier ligger till grund för rankningen;
Resurser till undervisningen
Utbildade lärare
Lärartäthet
Friska lärare
Lärarlöner
Kommunen som avtalspart
Andel barn i förskola
Betygsresultat genomsnittligt meritvärde i åk 9
Betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna SALSA
Andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9
Andel elever som är godkända i alla ämnen i förhållandet till SALSA
Andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år
Andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier
Övergång till högskolan
Lärare som mår bra presterar bättre
Kommunens rankning ser väldigt olika ut beroende på vilket kriterium det gäller. Om vi till exempel tar "Friska lärare" och "Kommunen som avtalspart" ligger vi topp 50 bland Sveriges kommuner. En ny forskningsstudie visar att lärare som arbetar på en skola med ett stort inflytande och har pålitliga chefer som är bra på att lyssna och förstå, sannolikt har bättre hälsa än kollegor på andra skolor. Vidare visar forskningen att lärare som mår bra presterar bättre och läraren är den enskilt viktigaste faktorn för högre måluppfyllelse. Vilket gör att vi behöver satsa på dem.
Vi har 91,3 % behöriga lärare på grundskolan
Anledningen till att vi ligger på en placering över 200, när det gäller "utbildade lärare" är att där har man vägt samman fyra olika mått. Bland annat finns andelen förskollärare och fritidspedagoger med. Vi har och har haft svårt att rekrytera den typen av högskoleutbildad personal. När det gäller grundskolan ligger vi däremot mycket bra till, vi har 91,3 % behöriga lärare.
Vi ligger på 275:e plats i antal barn i förskolan
De sista sju kriterierna handlar om elevens resultat, andel som klarat gymnasiet inom fyra år, högskolebehörighet och övergång till högskolan. Det är dessa kriterier som gör att vi hamnar långt ner på rankningen. Här ligger vi över 200, förutom behörighet till högskolan och övergången dit. Detta kopplar jag ihop med kriteriet "antal barn i förskolan" där kommunen befinner sig på 275:e plats. Det handlar om vilka förutsättningar vi har för att lyckas. Varför denna koppling?
- För att forskning visar att barn som har gått i förskola har bättre förutsättningar att lyckas bra i grundskolan, säger Lisbeth Bodén. De mest kända studierna är PISA 2003 och 2009 och PIRLS 2007.
Slutsats
För en bra skola krävs ett långsiktigt arbete
En bra skola är inget man fixar på en kafferast. Men med långsiktigt arbete, fokus på rätt saker och genom att avsätta resurser dit det behövs kan man komma långt. Jag har identifierat fyra huvudfokusområden som det arbetades med när jag kom i maj, det är: IKT, ledarskap, entreprenörskap och elevhälsa. Dessa områden kommer att vara i fokus till 2016.
Konkurrans om de bästa lärarna
Vi står inför en stor pensionsavgång inom en tioårsperiod. För att kunna rekrytera lärare i konkurrens med övriga behöver vi vara en attraktiv arbetsgivare, för vi vet att bra lärare är nyckeln till goda skolresultat. För att rekrytera de bästa lärarna krävs bra lön, bra arbetsmiljö och goda möjligheter för lärarna att vara lärare.
Vi måste bli tydligare
På ledningsnivå behöver vi bli bättre på att följa upp, hitta verktyg för bra analyser och bli tydligare entreprenöriella ledare. Jag tror på parallellprocesser. Det som händer på förvaltningsnivå spiller hela vägen ut i klassrummet.
Vi kommer att lyckas - tack vare engagerade medarbetare
Det finns ett engagerat ledarskap, engagerade medarbetare på alla nivåer och en stor delaktighet för utveckling, så vi kommer att lyckas, men som sagt, inte på en kafferast och vi måste alla hjälpas åt.
Lisbeth Bodén
Barn- och utbildningschef