Gå till innehållet

Hallå där Lisbeth Bodén!

Lisbeth Bodén ny barn- och utbildningschef

Berätta, vem är du?

- Jag är en kvinna på 55 år som står med båda fötterna på jorden. Det har jag mitt liv och mitt förflutna att tacka för. Där jag har arbetat både som lantbrukare, sjukvårdsbiträde, lärare, rektor och nu senast grundskolechef i Norrtälje kommun.
Kraft och energi hämtar jag från naturen, mina hundar, jakten och litteraturen. Jag är en aktiv människa med mycket energi och ett stort engagemang för pedagogiska frågor och ledarskap.

Du kommer ju närmast från ett uppdrag i Norrtälje – vilka erfarenheter tar du med dig därifrån, som du gissar har nytta av i din nya befattning i Östhammar?

- Att förändringsarbete tar tid och kräver ett stort mod.

Vilka förväntningar ska medarbetare i barn- och utbildningsförvaltningen ha på dig?

- Att jag inte har någon dold agenda och vill vara transparent och öppen. Jag vet att kommunikation är svårt men ska verkligen försöka kommunicera med mina medarbetare på bästa sätt, så att alla kan känna sig delaktiga.

Vad lockade dig till att söka tjänsten?

- Att få vara med och driva utveckling och arbeta mer strategiskt än jag gör i dag. Samt att Östhammars kommun ger ett strukturerat  och välkomnande intryck.

Vad kommer hända härnäst, när börjar du i Östhammar och hur ser du framför dig att du inleder ditt uppdrag?

- Jag kommer att börja arbeta halvtid i april och heltid från första maj. Det är en helt ny kommun med en annan utbildningskultur, som jag behöver lära känna. Jag tänker även försöka komma ut till förskolor och skolor för att  träffa personalen där. Tycker det är av stor vikt att få prata med dem som är viktigast och gör skillnad, de som arbetar med våra barn, elever och ungdomar.
Sverige och därmed Östhammar står inför några utmaningar framöver, några av dem är  ämnesbehöriga lärare i alla ämnen för alla elever, lokaler och utrustning i enlighet med skollagens krav, pedagogisk ledning och förskolans nya krav på innehåll och pedagogisk praktik. Gymnasieskolans utmaning är vilken strategi som ska användas för att utveckla och/eller bevara gymnasieskolorna i en tid av vikande elevunderlag i en allt hårdare konkurrens.

Publicerad
13 februari 2013
Senast uppdaterad
12 maj 2016