Gå till innehållet

Entreprenörskap - i grundskolan

  Barn på Kristinelundsskolan. Foto: Carin Lönnblad Mattsson 

Efter genomförd inspirationsdag i januari för personal på förskolan, fritids och grundskola har nu nästa fas inletts.

 

250 deltagare inspireras

Måndag och tisdag den 17-18/6 möts 230 personal från grundskfolan  på Furuhöjdskyrkan i Alunda för att inspirera och lära varandra.

Personalen har uppdragits att studera två böcker "Entreprenöriell pedagogik i skolan" och "Önsketanken - entreprenörskap i förskolan" för att därefter skapa aktiviteter bland barn och ungdomar. Resultatet har dokumenterats och materialet har lämnats till de två konsulter som kommer att fortsätta att utbilda personalen på fredag.

Det blir en grupp på förmiddagen mellan kl 8:30-12:00 och en grupp på eftermiddagen kl 13:00-16:30.

- Entreprenöriellt lärande är oerhört viktigt i skolan idag, säger Anna Steinwall som är processledare för entreprenörskap i skolan. Vi kommer att behöva kreativa, problemlösande och ansvarstagande människor ännu mer i framtiden, och vår personal måste veta hur och varför det ska införas.

Utbyte av erfarenheter

Fortsättningsdagen innehåller dels ett litteraturseminarium och dels grupparbeten för att berätta för varandra om de erfarenheter som de genomförda aktiviterna visat.

De två konsulter som håller i seminarierna är Gabriella Holm från Skolsamverkan AB och Anna Fredqvist från Föreningen Rektorsakademien.  Vår nya barn- och utbildningschef Lisbeth Bodén kommer att inleda seminariet, säger Anna Steinwall och vi vill hälsa medier hjärtligt välkomna att besöka oss. 

Mer information

Anna Steinwall, tel 0702- 48 54 83

”Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummet lika mycket som det är en kunskap om egenföretagande. Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende redan från tidiga åldrar.” Skolverkets definition. 

"Entreprenörskap är en dynamisk och social process där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter och gör något med dem för att omforma idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter i sociala, kulturella eller ekonomiska sammanhang." Tillväxtverkets definition.

Publicerad
13 juni 2013
Senast uppdaterad
12 maj 2016