Gå till innehållet

Frågor och svar om sociala medier

Nu finns det riktlinjer och råd för sociala medier i Östhammars kommun. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna och svaren kring sociala medier i Östhammars kommun.

Varför ska kommunen finnas på sociala medier som Facebook och Twitter?

- Vi vill finnas där våra medborgare befinner sig. Vi måste öppna upp för nya kanaler som kan stärka möten och kommunikation mellan oss och våra medborgare. Det är ett sätt för oss som arbetar i kommunen att föra ut information och ett lätt sätt att informera sig om vad som händer i kommunen och bidra till samtal och debatt om kommunala frågor.

Hur många når ni?

- I dagsläget har vi strax över 300 gillatryckningar. Med vänner till vänner når vi över 55 000 under vecka. Under sommaren och hösten kommer vi att mera aktivt göra reklam för att vi finns på sociala medier.

Hur länge har ni arbetat med kommunikation genom sociala medier?

-         Vi har funnits på Facebook och Twitter sedan 2009. I början var det lite av en prövoperiod för att lära oss mer om mediet. Vi har också ett konto på Youtube sedan två år tillbaka. Sedan dess har Sveriges kommuner och Landsting kommit ut med rekommendationer  för hur kommuner och landsting ska handskas med social medier.

Nu finns det riktlinjer och råd för hur man ska göra om man vill starta en Facebook-grupp

-          Ja, riktlinjer och råd för sociala medier finns utlagda på hemsidan. Riktlinjerna har varit ute på remiss till de olika förvaltningarna och är antagna av kommunledningen.

Det finns många som inte vill vara med i exempelvis Facebook, hur når ni de personerna?

-         All information som går ut på Facebook och Twitter går också ut på vår hemsida. Skillnaden är att det ännu inte går att kommentera eller debattera på vår hemsida som det går att göra i sociala medier. Vi håller på att öppna upp för alla så att vi kan föra en dialog även på andra sätt än facebook. I samband med projektet Översiktplan 2015 kan man till exempel använda vårt Medborgarforum där man kan tycka och tänka kring kommunens framtida planering.

Alla våra kanaler kan man hitta samlade på hemsidan på första sidan www.osthammar.se

Vilka medier använder ni för extern kommunikation?

Vi försöker att samordna all extern information. Det som du läser i exempelvis Annonsbladet eller Östra Uppland finns också att läsa på Facebook och Twitter. Några av de kanaler vi använder oss av är:

-          www.osthammar.se

-          intranätet

-          Pressmeddelanden

-          Broschyrer och faktablad

-          UNT

-          Annonsbladet

-          Östra Uppland

-          Facebook

-          Twitter

-          Youtube

-          Mässor och konferenser

Vad ser ni för framtidsmöjligheter med sociala medier?

-          Tekniken utvecklas i snabb takt och det påverkar våra möjligheter att informera och kommunicera. Vi måste förnya och utveckla både informationen och kommunikationen med de som vi arbetar för – våra kommuninvånare. Det kan vi göra på ett helt annat sätt genom webb och sociala medier. Flyttar du till Australien kan du fortfarande nås av vad som händer i din hemkommun och kommentera och vara med i diskussionerna. Här finns också möjligheter att hitta nya sätt för organisationen att jobba mer effektivt med kommunikation och marknadsföring. Om det sedan handlar om sociala medier eller något annat i framtiden vet vi inte.

Några tips till de som vill starta en Facebook-sida?

-          Var aktiv och dela med dig av allt som händer, litet som stort, positivt som negativt. Bjud in till diskussion. Läs riktlinjerna!

-          Var dig själv. Hitta en naturlig ton och undvik kanslisvenska. Försök se en person framför sig när du skriver och bemöter inlägg.

Vill du veta mer?

Läs hur många Facebookanvändare som fanns i olika länder 2011

Sveriges kommuner och Landsting (SKL) om sociala medier

Läs Östhammars kommuns riktlinjer och råd för sociala medier

Har du frågor? Kontakta:
Sirkka-Liisa Bergkvist, informationschef, 070 - 581 05 81

Malin Eivergård, webbredaktör; 0702 – 28 62 61

 

 

Publicerad
5 juni 2012
Senast uppdaterad
12 maj 2016