Gå till innehållet

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Blandat resultat när det gäller information om prisskyltning

Lagen säger att alla priser ska vara synliga i skyltfönstren men inte alla handlare uppfyller kraven.

Sämre resultat i år

Den årliga prisinformationskontrollen i Östhammars kommun visar att knappt häften av näringsidkarna uppfyller prisinformationslagens krav på att alla priser ska vara synliga vid varor som exponeras i  skyltfönstren. Resultatet är sämre än tidigare år, vilket bekymrar kommunens konsumentrådgivare.

-         Undersökningen genomförs årligen och näringsidkarna informeras om vilka krav som ställs, men trots det finns det stora brister. Sämst är resultatet i Öregrund, vilket delvis kan bero på att det finns fler sommaröppna verksamheter där än i övriga tätorter. Självklart ställs samma krav på dem som de året-runt-öppna butikerna och restaurangerna. Det är upp till företagarna att hålla sig uppdaterade om vilka lagar och regler som verksamheten har att förhålla sig till, förklarar May Strandberg, konsumentrådgivare i Östhammars kommun.

Ambition att göra rätt

Att så många som åttio procent har hälften eller mer av utbudet prismärkt visar att det finns en viss ambition att göra rätt, men det finns anledning att se över skyltningen regelbundet. Vissa skyltar är felvända, andra skrivna med så liten stil att de är svåra att läsa. Vissa skyltar är kraftigt urblekta och borde ha bytts ut för länge sedan.

-         Men det finns goda förebilder. Många restauranger skyltar med sitt utbud på ett utmärkt sätt. Det finns frisersalonger som har tydlig och informativ prisinformation, inte bara av produkter som säljs utan också skyltar som visar kostnader för olika behandlingar. Nu återstår det att få fler företagare att inse att kunderna har rätt att få veta vad en vara eller tjänst kostar utan att behöva fråga, fortsätter May Strandberg.

Handlarna har en generös inställning

Prisinformationslagen har funnits sedan 2004. Idag verkar det som om handlarna trots detta saknar kunskap om konsumenträtt men är generösa när kunderna klagar.

En av tre handlare svarar rätt på frågan ”Hur lång är reklamationstiden för varor enligt konsumentköplagen”. Frågan har ställts till butikspersonal i samtliga tätorter i Östhammars kommun.

-         Resultatet är nedslående och visar att kunskap om konsumenträtt måste lyftas i olika sammanhang. Handlarna i Östhammars tätort är förhållandevis kunniga. De flesta har drivit sina butiker i många år och jag har träffat de flesta  i olika sammanhang, bland annat under vintern, i Företagslyftets regi, när vi haft konsumenträtt på programmet, säger May Strandberg.

Okunskapen behöver inte vara till nackdel för konsumenterna. De flesta handlarna har en generös inställning om någon klagar. I en liten ort är det viktigt att behålla ett bra rykte.

Tre års reklamationstid

Att reklamationstiden är tre år för ursprungliga fel är heller inget som kunderna känner till.

-         Vi lever i ett samhälle med stort kommersiellt tryck och konsumtionen är hög. Då är det extra viktigt att veta vilka rättigheter och skyldigheter såväl säljare som köpare har.

Reklamation av reavaror

Den avslutande frågan ”Är det någon skillnad mellan reklamation av reavaror och varor till ordinarie pris” svarar tre av fyra handlare och hälften av konsumenterna rätt på. Och svaret är ”nej”. Det kan ju vara bra att veta när vi är mitt i reasäsongen.  

Konsumentköplagen ändrades senast 1 april 2005.

Publicerad
23 juli 2012
Senast uppdaterad
12 maj 2016