Bruksgymnasiet tävlar i marknadsföring
Elever vid Bruksgymnasiet i Östhammar, Fyrisskolan i Uppsala och Högbergsskolan i Tierp tävlar.
Tävling på länsnivå för gymnasieelever
Kung Henry ingår i tävlingsjuryn Foto: Torkel Engström
Bästa logotype och marknadsplan
Enligt den nya Gymnasiereformen ska entreprenörskap genomsyra all gymnasieutbildning. Nu får gymnasieeleverna på Bruksgymnasiet i Östhammar, Fyrisskolan i Uppsala och Högbergsskolan i Tierp tävla om att skapa den bästa logotypen och marknadsplanen för Teknikcollege Uppland.
- Vi samarbetar med Ung Företagsamhet i Uppsala län och har fått ihop en kanonjury, säger Margaretha Sjöberg Boström, projektledare för Teknikcollege Uppland.
Fem unga bedömer bidragen
I juryn som ska bedöma bidragen ingår
Henry Bowers, ”Kung Henry”, känd slampoet och hiphop-artist
Emma Andersson som går i årskurs 9 på Vallonskolan
Jens Persson, delägare och grundare till Bitcycle som bl a utvecklar appar till mobiltelefoner
Caroline Sollenberg, projektledare på Ung Företagsamhet i Uppsala län
Sarah Svensson, projektsamordnare i Östhammars kommun.
Syftet med tävlingen är att få fler tjejer och killar att söka tekniskt inriktade gymnasieprogram. Målgruppen är elever i årskurs 7-9.
- Vi delar ut första, andra och tredje pris på Ung Företagsamhets vårmässa ”våga vara egen” i mars 2012. Både skolan och eleverna kommer att belönas. Nu ser vi fram emot många bidrag, hoppas Margaretha Sjöberg Boström.
Läs mer om tävlingen för Teknikcollege Uppland