Anlita hantverkare - ny informationsbroschyr
Flest klagomål på hantverkstjänster
Hantverkstjänster ligger i topp när det gäller klagomål till landets konsumentrådgivare. I dagarna har Konsumentverket kommit ut med två informationsbroschyrer som man kan använda när man beställer hantverkstjänster, den ena vänder sig till dig som ska anlita hantverkare och den andra broschyren vänder sig till de hantverkare som levererar tjänsterna.
Avtala tid och kostnad
- Ofta handlar klagomålen om att arbetet blir dyrare eller inte utfört på det sätt som man trodde att man kommit överens om. Därför är det bästa rådet att alltid avtala om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta, betonar May Strandberg, konsumentrådgivare i Östhammar och Uppsala.
Hämta broschyr gratis hos kommunen
Av alla klagomål som kom in från 2010 handlade drygt 20 procent om boende och mer än hälften av dessa klagomål handlar om hantverkstjänster. Övriga stora problembranscher är fordon och transporter samt telefoni- och internettjänster.
Broschyrerna ”Tips till dig som ska anlita hantverkare” och Tips till dig som är hantverkare” finns att hämta i Kommunhusets foajé i Östhammar kostnadsfritt. De kan även beställas gratis på telefon: 0173-86 201 eller mail: may.strandberg@osthammar.se
Kommunens konsumentrådgivare
May Strandberg
När man ska anlita hantverkare är det ofta mycket att tänka på. För att göra det enklare har Konsumentverket samlat mycket av den information du kan behöva här.
Konsumentverket har tagit fram statistik för vad konsumenter klagar mest på. Här kan du läsa om konsumentklagomål hos de kommunala konsulmentvägledarna i Uppsala län 2010
På Konsumentverkets hemsida kan du också läsa mer om statistik från konsumenters klagomål länsvis och i hela landet. Sammanställningen av länsstatistiken är gjord utifrån konsumentens kommuntillhörighet.