Gå till innehållet

Tips för julhandeln

I december handlar vi mest under hela året. Med våra tips blir julhandeln säkrare.

 

Flest konsumentklagomål mellan december-mars
Ju mer vi köper desto större är risken att vi får konsumentproblem. Och risken att stöta på problem är som störst under julhandeln. I år beräknar Svensk Handel att julhandeln kommer att öka med cirka 3 procent och omsätta cirka 61 miljarder kronor. Enligt senaste årets statistik från kommunernas konsumentvägledningar är också konsumentklagomålen som flest mellan december och mars.

 65 miljarder kronor
Åtta av tio handlare uppger att startskottet inför julens försäljning sker kring första advent och det är också då de flesta börjar julskylta. I år förväntas julhandeln omsätta närmare 65 miljarder kronor. Under december månad beräknas varje svensk spendera drygt 6 800 kronor vilket är ca 1 600 kronor mer än under en vanlig månad.

E-handel och sociala medier
Även e-handeln väntas slå nya rekord i årets julhandel. Nytt för i år är att branschen använder sociala medier och mobila applikationer för att öka sin försäljning. Det visar Svensk Handels undersökning inför julen 2010.

Konsumentrådgivarens tips

 
May Strandberg, konsumentrådgivare i Östhammar och Uppsala

Öppet köp
Handla julklappen på öppet köp. Då kan mottagaren byta klappen i samma butik eller få pengarna tillbaka och handla någon annanstans. Internethandeln väntas öka inom och över landets gränser, många goda råd inför köpen finns på Konsumentverkets och Konsument Europas webbplatser.

Öppet köp innebär att du kan lämna igen en vara inom avtalad tid och få pengarna tillbaka. Men det finns ingen laglig rätt att få lämna tillbaka en felfri vara. Hör efter om öppet köp gäller och i så fall hur länge och om detta ska antecknas på kvittot.

Bytesrätt
Bytesrätt innebär att du - inom en avtalad tid - får byta till en ny vara eller får ett tillgodokvitto. Många butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Spara alltid kvittot.

Internethandel och postorder
Du har rätt att ångra ett köp inom Sverige över Internet eller på postorder inom 14 kalenderdagar från den dag du tagit emot en vara. Ångerfristen börjar löpa när du fått information om din ångerrätt. Du har rätt till leverans inom 30 dagar från beställningen. Har ni avtalat en kortare leveranstid gäller förstås det.

Granska informationen på webbplatsen och i katalogen. Finns tillräckliga uppgifter om företaget, som adress och telefonnummer, totalpris, leveranstid, ångerrätt och en fungerande kundtjänst? Räkna också med att frakten kostar.

Häva ett köp
Om en vara inte levereras i avtalad tid har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Tänk på att du förlorar ditt bästa påtryckningsmedel om du betalar i förskott! Ett gott råd kan vara att betala mot faktura om det är möjligt. Inom EU är ångerfristen minst sju arbetsdagar.

Julmarknader och torghandel
På kvittot ska finnas namn, adress och telefonnummer till säljaren om en vara kostar mer än 300 kronor. Då vet du vart du kan vända dig med eventuella klagomål. Om du vill klaga på en felaktig vara, vänd dig i första hand till säljaren. Kommer ni inte överens kan du få råd och hjälp hos din kommunala konsumentvägledare.

Julklappstips:

• Broddar  -  för säkerheten

• Gåstavar  - för hälsan

• Ge bort din tid: ett kondisbesök, sitt barnvakt, en bakstund, en saga …

• Ge en presentcheck på luch eller middag

• Ge dig själv egen tid

• Stanna upp och fundera vad livet går ut på – billigt, stressigt och dåligt för både hälsan och miljön eller lugnt och med god kvalitet.

Kom ihåg:

Spara kvitton
Bytesrätt och ångerrätt är en frivillig överenskommelse med butiken.
Du har stöd i lagen om det är fel på en vara Du köper, men inte om Du ångrar Dig.

Håll koll på pengarna!
Sist men inte minst, håll koll på pengarna! Reklamen lockar ofta till köp utan pengar som t ex "Köp nu - betala i vår". Frestelsen att handla kan sätta hela hushållsekonomin i gungning. Det är långt till nästa lön och i januari kommer ofta många räkningar. Då kanske köpet måste läggas om till ett kreditköp med hög ränta och julklappen kan ta lång tid att betala tillbaka.

För mer information kontakta:
May Strandberg, konsumentrådgivare:
0173 – 86 201
 may.strandberg@osthammar.se


Läs mer om konsumenttrådgivningen i Östhammar

www.konsumentverket.se kan du läsa mer om dina rättigheter som konsument.

På Konsument Europa www.konsumenteuropa.se finns råd om att handla över gränserna inom EU.

Publicerad
25 november 2010
Senast uppdaterad
12 maj 2016