Gå till innehållet
🚍 Viktig information om skolbussar – torsdag 21 november 🚍 Gimo Buss har meddelat att alla eftermiddagsturer för skolbusslinjer är inställda ❌. Information har även getts via Unikum. Väglaget är besvärligt idag – kör försiktigt och ta det lugnt i trafiken! ❄️💛

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Om busstrafiken

Kommunen ger en kommentar till artikeln i UNT "Flera busslinjer hotas av nedläggning".

Landstinget kan inte besluta om vilka busslinjer för kollektivtrafik som skall läggas ned i kommunerna, utan detta kan enbart göras av respektive kommun.

Landstinget har inte heller gjort detta, utan dess Fullmäktige uttrycker sitt ägardirektiv till UL, att satsa på trafiken Östhammar – Uppsala, Östervåla – Uppsala och Västerås – Enköping – Uppsala.

 

Upplands Lokaltrafik (UL) är ett samägt bolag av Landstinget och kommunerna i länet och har i uppdrag att bedriva kollektivtrafik inom länet.

UL fick för ett år sedan i uppdrag att utreda i vilken grad stomlinjetrafikens funktionalitet motsvarar det ägaravtal som gäller för denna trafik. Landstinget ska enligt detta avtal finansiera all trafik över kommun- respektive länsgräns för buss och tåg där resandet är att betrakta som ett mer långväga regionalt resande.

Stomlinjetrafiken ska även köras utan att avvika från den huvudväg som linjen trafikerar, samt vara så snabb som möjligt. Stomlinjerna körs dels som regionbuss som gör uppehåll vid samtliga hållplatser, dels som expressbuss som kör mellan platser utan mellanliggande uppehåll.

All annan trafik är att betrakta som lokal och utförs inom en kommun samt i vissa fall mellan kommuner, t ex om det är fråga om skoltrafik.

Det förslag UL lagt fram till kommande ägarsamråd för kommunen är att vi övertar kostnader för linje 857 Östhammar - Hallstavik och linje 510/835 Östhammar – Skärplinge – Skutskär. Oavsett hur beslutet blir, kommer vi att se till att kollektivtrafik kommer att bedrivas i anpassad utsträckning på nämnda linjer.

Nettokostnaden för att bedriva kollektivtrafik på dessa sträckor med nuvarande turtäthet är 3,5 miljoner kr, varav kommunen föreslås stå för 2,5 miljoner kr.

Publicerad
25 november 2009
Senast uppdaterad
12 maj 2016