Gå till innehållet

Vattenavstängning - Gammelbyn, Östhammar kommun, 17/3 från 08:00 till 15:00. Mer information och karta, se Gästrike Vattens hemsida Driftstörningar - Gästrike Vatten

Målmedvetet arbete för en trygg skolmiljö på Vallonskolan

Vallonskolan arbetar målmedvetet med en riktad handlingsplan för att stärka elevernas känsla av tillhörighet, vilket främjar både motivation och trygghet. För att ge alla elever bästa möjliga förutsättningar att lyckas i sitt lärande fokuserar skolan även på att höja undervisningens kvalitet genom anpassad och inkluderande pedagogik.

En trygg och inkluderande skola där alla elever får förutsättningar att lyckas. Det är målet för att skapa trygghet och kvalitet i undervisningen på Vallonskolan. För det ändamålet finns en handlingsplan som syftar till en differentierad undervisning för att möta elevernas individuella behov och ett relationellt arbetssätt som ska stärka elevernas motivation och trivsel.
  – Det är glädjande att se det målmedvetna arbete som Vallonskolan och hela Gimo grundskoleområde bedriver för att stärka elevernas skoltillhörighet och förbättra undervisningens kvalitet. En trygg skolmiljö och en undervisning som möter varje elevs behov är avgörande för deras utveckling och framtid, säger Jessica Kumlin (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Gemensam värdegrund

Skolan har haft täta rektorsbyten de senaste åren, problem med skadegörelse och låga skolresultat, vilket skapar behov av förstärka insatser. Det handlar bland annat om anpassad undervisning och förbättrad organisationsstruktur.
För att skapa en tydligare struktur i skolan ska rutiner förankras och personalen få stöd i sitt ledarskap. Vallonskolan strävar efter en gemensam värdegrund där alla elever är allas ansvar. Konkreta åtgärder är bland annat:

  • Trygghetsteam och elevcoacher som stärker studieron genom förebyggande insatser och närvaro i skolmiljön.

  • Pedagogisk fortbildning inom ledarskap och undervisning som utvecklar lärarnas kompetens.

  • Införande av en liten undervisningsgrupp, så kallad studio.

Ytterligare en insats som skolan vill utreda är en ökad samverkan med socialtjänsten för att främja trygghet och studiero.

Fokus på trygghet och kvalitet

Handlingsplanen betonar vikten av en trygg och inkluderande skola där alla elever får förutsättningar att lyckas. Gimo grundskoleområde har sedan i höstas en gemensam rektor, Malin Andersson. På skolorna finns också tre biträdande rektorer med tydligt fördelat ansvar för Vretaskolan, anpassad grundskola, fritidshem, modersmålsenheten och Vallonskolan.

Uppföljning och framtid

Skolans utveckling följs upp genom regelbundna möten, trygghetsenkäter och observationer.
  – Med en tydlig riktning och gemensamt ansvar inom Gimo grundskoleområde är målet att skapa en skola där alla elever känner sig sedda, trygga och motiverade att lyckas, säger Jessica Kumlin.

Kontakter

Publicerad
28 februari 2025
Senast uppdaterad
28 februari 2025
Ansvarig organisation
Barn- och utbildningskontoret