Gå till innehållet

Viktig information och råd för äldre om hur du kan skydda dig mot bedrägerier

Östhammars kommun vill informera om hur du kan skydda dig mot bedrägerier. Tyvärr är äldre ofta måltavlor för bedragare, men genom att vara medveten om riskerna och följa några enkla råd, kan du minska risken för att bli lurad.

Vanliga typer av bedrägerier

Telefonbedrägerier:

Bedragare ringer och utger sig för att vara från en myndighet, bank eller en välkänd organisation. De försöker ofta få dig att lämna ut personliga uppgifter eller bankinformation.

Nätfiske:

Bedragare skickar falska e-postmeddelande eller sms som ser ut att komma från välkända företag eller myndigheter. Målet är att få dig att uppge bankuppgifter eller lösenord eller att få dig att gå in på en falsk hemsida.

ID-kapning:

Genom att stjäla dina personuppgifter kan bedragare ta lån eller köpa varor i ditt namn.

Så här skyddar du dig

1. Lämna aldrig ut personliga uppgifter om du är osäker på mottagaren

Seriösa företag och myndigheter kontaktar aldrig dig och frågar efter bankinformation, personnummer eller koder via telefon, mejl eller sms. Riv eller strimla dokument som innehåller känsliga uppgifter innan du slänger dem.

2. Var försiktig med Bank-ID

Använd endast ditt Bank-ID när du själv har initierat ett ärende. Kontrollera noggrant vad du godkänner och uppge aldrig dina koder eller använd Bank-ID på uppmaning av någon annan.

3. Var skeptisk mot oväntade samtal och besök

Om någon ringer eller knackar på och säger sig representera en organisation, be om legitimation och kontakta vid osäkerhet organisationen direkt för att verifiera uppgifterna.

4. Undvik att klicka på länkar

Klicka inte på länkar i mejl eller sms om du inte vet vem avsändaren är. Bedragare kan försöka efterlikna utskick från seriösa aktörer. Var särskilt försiktig med meddelande om att du har vunnit något, låter det för bra för att vara sant så är det troligen det.

Om du blir utsatt:

Anmäl direkt: Kontakta polisen och gör en anmälan om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri.

Kontakta din bank: Om du har lämnat ut bankuppgifter eller om pengar har försvunnit från ditt konto, kontakta din bank omedelbart.

Sök stöd: Det kan vara påfrestande att bli utsatt för bedrägeri. Prata med någon du litar på och tveka inte att söka hjälp från organisationer som erbjuder stöd till brottsoffer.

För mer information och tips, besök gärna Polisens, Brottsofferjouren, Stöldskyddsföreningens och Hallå konsuments webbplatser:

Bedrägeri | Polismyndigheten (polisen.se)

Bedrägeribrott mot äldre - BOJ (brottsofferjouren.se)

Bedrägerier mot äldre ökar – så skyddar du dig - Stöldskyddsföreningen (stoldskyddsforeningen.se)

Bankbedrägerier och kortbedrägerier | Konsumentverket (hallakonsument.se)


Ta hand om er och var vaksamma!

Med vänliga hälsningar
Oskar Johansson,
Brottsförebyggande samordnare
Publicerad
12 juli 2024
Senast uppdaterad
12 juli 2024
Ansvarig organisation
Kommunledningskontoret