Ny e-tjänst för livsmedelsverksamheter
"Vi hoppas att vår nya e-tjänst kommer att underlätta för livsmedelsföretagare och göra det enklare att rapportera och hantera verksamheter. Göra det lite enklare för alla, helt enkelt" säger Johan Nilsson, miljöchef.
Den nya e-tjänsten kommer att göra det enklare för dig som driver eller planerar att starta en livsmedelsverksamhet. Med vår nya digitala tjänst kan du enkelt:
- Registrera: Starta din livsmedelsverksamhet smidigt och effektivt.
- Riskklassa: Bedöm och klassificera verksamhetens risknivå.
- Ändra: Rapportera uppdateringar och förändringar i din befintliga verksamhet.
- Avsluta: Anmäla när du vill avsluta en verksamhet.
- Omriskklassningen görs fortfarande i den gamla e-tjänsten.
Hämtar automatisk information från andra myndigheter
En av flera fördelar med e-tjänsten är att du kan hämta information från Bolagsverket, Statistiska centralbyrån och Skatteverket. Detta innebär att du slipper fylla i vissa uppgifter manuellt, vilket sparar tid och minskar risken för misstag
I e-tjänsten finns också hjälptexter och obligatoriska delar som hjälper dig att lämna in den information vi behöver för att kunna hantera ditt ärende.
Logga in med e-legitimation
Det enda du behöver för att kunna använda e-tjänsten är e-legitimation. Med din e-legitimation loggar du även in på Mina Sidor där du kan följa och få information om ditt ärende, till exempel beslut. Här kan du och din handläggare dessutom skicka meddelanden till varandra.
Ny e-tjänsteplattform
Tillsammans med våra samverkanskommuner (Heby, Älvkarleby, Knivsta och Tierp) har vi upphandlat en ny e-tjänsteplattform som förväntas lanseras, på vår hemsida, under oktober. Håll ett öga på vår webbplats för mer information. Under tiden kan du ta del av våra nuvarande e-tjänsteportal på vår självservice sida.