Gå till innehållet

Utbildning för ledamöterna i krisledningsnämnden

I måndags, den 12 februari, hölls utbildning för krisledningsnämnden. På agendan stod bland annat att definiera krisledningsnämndens uppdrag och att informera om kommunens krisberedskap.

Krisledningsnämnden aktiveras vid en händelse som avviker kraftigt från det normala, till exempel om vi skulle stå inför en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner. Det händer lyckligtvis väldigt sällan, men om det skulle inträffa är det viktigt att alla vet sin plats och uppgift. Syftet med att aktivera krisledningsnämnden, som då är kommunens ledande politiska organ, är att kunna påskynda beslutsfattandet. 

Snabba beslut om resurser 

Kommunens olika verksamheter har rutiner och planer för att kunna hantera en störning. Vid behov kan en inriktnings- och samordningsfunktion (ISF) sammankallas och om störningen eskalerar kan kommunen gå upp i stabsläge. Arbetet som utförs där leds alltid av krisledningsstaben.
  – Krisledningsnämnden aktiveras endast om det blir aktuellt att ta snabba beslut om resurser i en extraordinär situation. Hittills har det bara inträffat en gång under Östhammars kommuns snart 50-åriga historia. Det var i samband med pandemin, säger Malin Hübinette, säkerhetskyddschef. 

Konkreta exempel på händelser

I Östhammars kommun har krisledningsnämnden samma sammansättning som kommunstyrelsens arbetsutskott. Det vill säga fem ledamöter, inklusive ordförande. Därtill ersättare, en nämnsekreterare samt kommundirektören som är föredragande tjänsteman.
I samband med den tre timmar långa utbildningen i kommunhuset, fick deltagarna tillfälle att prata om vad en extraordinär händelse är och vad det har för betydelse för nämnden om ett händelseförlopp skulle eskalera.
  – Vi pratade om ansvarsprincipen och lyfte konkreta exempel på händelser. Vi hade bra samtal som tydliggjorde nämndens funktion, säger Malin. 

Fortsatt dialog

Utbildningen innehöll även information om kommunens krisberedskap, till exempel reservkraft, trygghetspunkter och livsmedelsförsörjning.
  – Det är viktigt att krisledningsnämnden har god kännedom om kommunens förmåga att kunna hantera en störning. Därför kommer vi att i någon form fortsätta att ha en regelbunden dialog med krisledningsnämnden, säger Malin.

Vill du läsa mer om hur Östhammars kommun ska organisera, leda, samordna, samverka och kommunicera vid en samhällsstörning?
Läs: Plan för ledning och samordning vid samhällsstörningar

Kontakter

Publicerad
14 februari 2024
Senast uppdaterad
14 februari 2024
Ansvarig organisation
Kommunledningskontoret