Skolsociala teamet ger stöd till elever som kämpar med skolnärvaro
Det nya skolsociala teamet är en neutral och stöttande part för familjer där det finns barn som har hög frånvaro i skolan. Sedan höstterminsstarten är de i gång och hjälper ett antal elever som har det kämpigt i med skolnärvaro. Arbetet kräver tålamod och framgång noteras i form av små steg på vägen tillbaka till en bättre fungerande skolgång.
Skolsociala teamet är en länk mellan skolan och hemmet. Det är en neutral part som kan ge stöd till skola, vårdnadshavare och elever som ofta vill tillbaka till skolan men av olika anledningar inte klarar av att gå dit. Teamet är en samverkan mellan skola och socialtjänst och består för närvarande av Johanna Säterberg, Ida Florén och Nina Nilsson. Med på bilden är också Annika Amahirwa som just nu är föräldraledig. Deras uppdrag är att stötta elever som av någon anledning har låg skolnärvaro.
Känsla av utanförskap
Skolnärvaro är viktigt. Elever med hög frånvaro riskerar att få kunskapsluckor och hamna utanför den sociala gemenskapen, vilket kan leda till psykisk ohälsa och känsla av utanförskap. – Det blir problematiskt när barn och ungdomar inte går till skolan eller går till skolan men inte deltar i undervisningen, säger Annika.
Ofta är det inte ett, utan flera problem som orsakar frånvaron. Det kan till exempel handla om mående och brist på motivation.
Avlasta vårdnadshavare och skola
Pojkar i högstadieålder är i majoritet vad gäller ansökningar till skolsociala teamet. Ofta har de brottats med problem ett tag, tillsammans med sina vårdnadshavare och skolans elevhälsoteam, när teamet kommer in.
– Situationen kan vara ansträngd och de flesta brukar bli lättade och glada över vår hjälp, säger Ida.
Teamet träffar vårdnadshavare, elever och skola. Om det behövs samverkar de även med socialtjänsten, BUP och habiliteringen. De samordnar kontakter och möten för att avlasta vårdnadshavare och skola.
– Vi lyssnar och stöttar för att eleven ska kunna gå tillbaka till skolan, säger Johanna.
Långsiktigt arbete
Ibland kan det vara svårt att få tillgång till eleverna. Då jobbar teamet mot vårdnadshavarna i stället och hoppas kunna bygga tillit i familjen för att kunna nå fram.
– Vi vet att det är ett långsiktigt arbete att kunna åstadkomma förändring och att det inte alltid går att mäta ett tydligt resultat av vårt arbete, säger Ida.
Men teamets deltagare vet när deras arbete gör skillnad. Det kan handla om uttryck som visar ett bättre mående och små steg i rätt riktning som kan betyda mycket för en familj.
– Vårt uppdrag kan vara utmanande men det är samtidigt väldigt givande och meningsfullt att få vara med och göra en insatser för unga människor, säger Nina.
Vill du veta mer om det skolsociala teamet?
Kontakta: din skola eller skolsocialateamet@osthammar.se