Hemtjänstens arbete för kontinuitet prisas
Tre enheter inom hemtjänsten i Östhammars kommun har fått utmärkelser för sitt arbete med att stärka kontinuitet, trygghet och kvalitet för både brukare och personal.
Kontinuitet innebär att samma medarbetare återkommer till samma brukare så ofta som möjligt. Det skapar trygghet, förutsägbarhet och bättre relationer i vardagen – något som gynnar både brukare och medarbetare. Vård- och omsorgsnämnden tog beslutet att prioritera arbetet med kontinuitet inom hemtjänsten och under 2024 har arbetet pågått. Nu har tre enheter uppmärksammats för sina insatser:
- Hemtjänst Östhammar Södra: 25 000 kronor för "Störst procentuell förändring i personalkontinuitet år 2024"
- Hemtjänst Östhammar Norra: 25 000 kronor för "En särskild uppskattning för ert ihållande höga kvalitet och engagemang"
- Hemtjänst Gimo: 25 000 kronor för "Lägst antal medarbetare per brukare år 2024"
Östhammar Södra: Störst procentuell förbättring
Hemtjänst Östhammar Södra har fokuserat på att arbeta i mindre team och prioritera relationen mellan brukare och personal. Det har resulterat i en betydande förbättring av kontinuiteten under året.
– Vi har verkligen sett hur mycket trygghet det skapar när samma medarbetare återkommer till samma brukare. Samarbetet i teamen har stärkts och det har gjort skillnad för både brukarna och medarbetarna, säger Anneli Jansson-Sumén, enhetschef för Östhammar Södra.
Från vänster: Agnes-Cecilia Ström, Anneli Jansson-Sumén, Frida Baron & Sabina Ståhl.
Östhammar Norra: Ihållande kvalitet och engagemang
Östhammar Norra har utmärkt sig genom att prioritera kontinuitet och kvalitet i arbetet. Genom att bland annat samtala med medarbetarna om vilka områden de är trygga med och hur de vill arbeta har enheten skapat en struktur som fungerar för alla.
– Vi har lagt stor vikt vid att lyssna på personalen och anpassa arbetet därefter. Det gör att vi kan möta både brukarnas och medarbetarnas behov och det skapar en trygghet som märks i vardagen, säger Gabriella Svanberg, enhetschef för Östhammar Norra.
Från vänster: Naima Said, Sofia Forsberg, Gabriella Svanberg & Sabina Ståhl.
Gimo: Lägst antal medarbetare per brukare
Gimo hemtjänst har organiserat arbetet genom en tydlig geografisk indelning och ett färgkodningssystem för att skapa stabilitet och hållbara relationer mellan brukare och personal.
– I början var det en omställning, men nu är det en naturlig del av vårt arbetssätt. Att samma medarbetare återkommer till samma brukare skapar både trygghet och förutsägbarhet i vardagen, säger Moa Blom Bornestig, planerare i Gimo.
Trots utmaningar, som sjukskrivningar, ser personalen tydliga förbättringar. Brukarnas upplevelse har blivit mer positiv och klagomål har minskat.
– Vi har arbetat tillsammans för att göra det här möjligt, och det är roligt att se att det gör skillnad för både brukare och medarbetare, säger Lizette Svahn, enhetschef i Gimo och Alunda.
Från vänster: Moa Blom Bornestig, Nathalie Pihl, Lizette Svahn & Sabina Ståhl.
Ett gemensamt ansvar
Alla tre enheter lyfter fram vikten av samarbete och ett tydligt fokus på kontinuitet. Arbetet har varit ett stort gemensamt åtagande som sträckt sig genom alla led – från nämndens beslut och chefernas stöd till planerare, bemannare och medarbetare som varje dag gjort insatser i verksamheten.
– Det är ett stort arbete som har krävt engagemang från alla inblandade. Vi ser det här som ett steg i rätt riktning och vi kommer att fortsätta arbeta för att skapa stabilitet och trygghet i verksamheten, säger Sabina Ståhl, ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
Läs mer om satsningen på kontinuitet i hemtjänsten
För mer information om hur arbetet med personalkontinuitet har utvecklats under året, läs gärna här: Lyckad satsning på förbättrad personalkontinuitet i hemtjänsten