Eleverna satte färg på skolgården – bokstavligt talat!
På Österbyskolan blev sommarlovet inte bara en paus från skolan, utan också en chans för eleverna att sätta sin egen prägel på skolgården. Under ledning av barnskötare Martin Tärnsten tog eleverna penslar och asfaltsfärg i händerna och förvandlade skolgården till en färgglad och lekfull plats. Det handlar inte bara om att måla – det handlar om att skapa gemenskap, kreativitet och stolthet.
Martin Tärnsten, som har jobbat på skolan i över 10 år, är en person som älskar att göra skolan till en roligare plats för eleverna. Han berättar hur idén kom till honom när han besökte en skola i Gävle och såg hur de hade använt färg för att skapa lekytor på skolgården.
– Jag tänkte, varför inte göra något liknande här?" säger Martin.
Med rektorns, Helena Åsbergs, godkännande och 30 liter asfaltsfärg började projektet rulla igång.
Elevernas engagemang från start till slut
Under sommaren målades allt från lekytor och labyrinter till twisterspel på asfalten. Eleverna som gick på sommarfritids och elever som även var på sommarlov var med hela vägen – från att hålla i penseln till att se och framför allt leka med det färdiga resultatet.
– Det bästa är att alla känner att de har bidragit. Det skapar en otrolig stolthet bland eleverna, säger Martin.
Gemenskap och stolthet
Och stolta är de verkligen! Äldre elever, som tidigare gått på skolan, har kommit tillbaka för att hjälpa till.
– Det har kanske varit en ursäkt för att få vara med och ha kul igen, säger Martin och skrattar.
Det här projektet har inte bara engagerat eleverna. Föräldrar och lokala butiker har också ställt upp och sponsrat med färg och material. Martin berättar hur en tidigare bildlärare som nu arbetar på en lokal färgbutik bidrog med färg när hon hörde om projektet.
Ett projekt som inspirerar hela bygden
– Alla har varit så generösa, och det visar verkligen vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger han.
Resultatet är en skolgård som inte bara är fylld av färg utan också av liv och glädje. Barnen leker på de nya ytorna både under skoltid och på fritiden. Och Martin hoppas att lärarna också ska använda de målade ytorna i sin undervisning, som att använda den stora klockan på marken för att lära barnen tid på ett praktiskt sätt.
Fler planer för framtiden
Men det slutar inte här! Martin har redan planer för nästa sommar. Han vill fortsätta med projektet och hoppas att andra skolor kan inspireras att göra något liknande.
– Det krävs inte mycket för att skapa en skolgård som barnen gillar, att se deras glädje är det bästa av allt, avslutar han.
Så om du har vägarna förbi Österbyskolan, ta en titt på skolgården och se vad som händer när elever får vara med och skapa sin egen plats – en plats fylld av färg, lek och oändliga möjligheter!
Martin Tärnström, barnskötare, tillsammans med några av alla de elever som varit med och målat skolgården. | |