Blåljus torsdagstema på Olandsskolans fritids
Alundaelever från årskurserna 2 och 3 har ägnat torsdagseftermiddagarna på fritids åt att lära sig mer om hur det är att jobba som polis, ambulansförare eller brandman - så kallad blåljuspersonal. De har forskat på ämnet och träffat representanter från räddningstjänsten. Arbetet avslutades med en uppskattad vernissage för vårdnadshavare, skolledning och några av skolans pedagoger.
Idén om en aktivitetsgrupp föddes redan under hösten 2023. Agneta Bergström och Jennifer Karlsson, som båda jobbar på avdelning Solrosen på Olandsskolans fritidshem bjöd in eleverna till ett informationsmöte och ett 20-tal elever ville vara med och forska om blåljus.
– Vi har haft aktiviteten en gång i veckan och vid varje tillfälle har vi hållit på cirka två timmar. Eleverna fick själva bestämma hur arbetet skulle läggas upp och vilka blåljus de skulle forska om, säger Jennifer, barnskötare och arbetslagsledare för fritids.
Uppskattade möten med blåljuspersonal
Eleverna började med att titta på filmsnuttar om de blåljusyrken de valt.
– Vi fixade skrivböcker där de fick skriva ner sina frågor och svar som de hittade med hjälp av i-pads och datorer, säger Agneta, elevassistent.
I ett tidigt skede bestämdes att ambulansen, sjöräddningen, polisen och brandkåren skulle bjudas in.
Räddningstjänstens olika yrkesgrupper besökte eleverna på fritidshemmet, en i taget. Eleverna fick tillfälle att ställa frågor och fick gå ut och titta på brandbilen, ambulansen och polisbilen. De fick även provsitta bilarna och lära sig mer om respektive fordons utrustning.
– Sjöräddningen hade med sig en fin folder som eleverna fick en var. Alla dessa möten med Alunda brandkår, Östhammars ambulans, Östhammars polis och Öregrunds sjöräddning har varit mycket uppskattade av eleverna, säger Agneta.
Bjöd in till vernissage
På en av fritidshemmets väggar sitter en tavla med olika ”blåljusredskap” som eleverna gjort med hjälp av cernitlera och pärlplattor. Elever i Olandsskolans årskurs 7A har i samband med sin träslöjdsundervisning hjälpt till att göra ram och glas till tavlan, som så fint sammanfattar det stora engagemang som eleverna lagt ned på sin forskning.
– Vi bjöd in vårdnadshavare, skolledning och några av skolans pedagoger till en vernissage där eleverna fick visa upp och berätta om sitt arbete, säger Jennifer.
Samtidigt passade hon och Agneta på att berätta om hur arbetet är kopplat till läroplanen.
– Det har varit en fantastisk resa med dessa härliga och hårt arbetande elever som bland annat fått lära sig att efterforska fakta och fått tillfälle att träffa representanter från olika spännande blåljusyrken, säger Jennifer.