Gå till innehållet

Snöfall och vind – SMHI varnar för trafikproblem - Varning för kraftigt snöfall från onsdag kväll. Snön kan skapa besvärliga vägförhållanden, särskilt i kombination med frisk vind som riskerar att orsaka drivbildning. Följ aktuella väderprognoser på SMHI:s hemsida

Trygghet och studiero på Frösåkersskolan

Studiero och trygghet är betydelsefullt för hur elever i skolan kommer att lyckas nå målen för utbildningen. På Frösåkersskolan i Östhammar uppger 90 procent av eleverna i årskurs fem att de känner sig trygga, vilket är över riksgenomsnittet. Men studieron kan fortfarande bli bättre, tycker fyra högstadieungdomar från skolan. Nu ska deras förslag, som formulerats i en medborgarmotion och samlat många underskrifter, utredas.

Engagemanget var stort när kommunens åttondeklassare i höstas deltog i Samhällsveckan, en vecka med schemabrytande undervisning för att ge ungdomarna en ökad förståelse för vad som utgör ett bra lokalsamhälle och hur man kan vara med och utveckla sin kommun mot ett hållbart samhälle.

Många medborgarmotioner

Bland annat fick ungdomarna lära sig vilka verktyg som finns för delaktighet och att vara med och påverka. Det resulterade i ett stort antal medborgarmotioner som lämnades in av de unga förslagsställarna. En av dem handlade om studiero på Frösåkersskolan och den har samlat tillräckligt många ( minst en procent av kommunens folkbokförda invånare) namnunderskrifter för att lämnas vidare till kommunstyrelsen som bestämmer hur motionen ska hanteras.
  –  Det är roligt att eleverna visar glädje och engagemang och vill vara med och påverka genom att skicka in motioner under Samhällsveckan, säger Niina Johansson, rektor på Frösåkersskolan.
Men en sak som hon och lärarna som jobbade med Samhällsveckan efterklokt konstaterar är att de borde ha sakfelsgranskat texterna innan de lämnades in för att säkerställa att fakta som lyfts fram är korrekt.
  – Det gjorde vi inte och det var olyckligt, säger hon. 

Alla ska känna sig trygga och välkomna 

I den aktuella medborgarmotionen står det exempelvis att lärare och rektorer delar elevernas uppfattning om att skolans yngsta elever i årskurs 4 och 5 upplevs stökiga, saknar respekt mot äldre och stör andra elevers studier. Det har väckt oro och skapat frågor som behöver besvaras.
  – Vi i skolledningen ställer oss inte bakom argumenten som lyfts i motionen. Vi är en 4-9-skola där varje elev ska känna sig trygg och välkommen, säger Niina.
 Hon förstår att vårdnadshavare till elever reagerar när de läser ett sådant påstående.
  – På Frösåkersskolan ska alla elever känna att de vill vara och få möjlighet att genom kunskap, trygghet och studiero kunna nå så långt som möjligt, säger hon. 

Uppskattade mötesplatser 

Förutsättningarna för studiero på Frösåkersskolan har varit utmanande. Matsal och skolgård var inte färdigbyggda när eleverna flyttade in i den nya skolan och olika provisoriska lösningar har fått tillämpas under lång tid. Parallellt har det tagit tid att trimma den nya organisationen, att få ihop tre skolor till en när Edsskolan åk 4-6, Kristinelundskolan åk 4-6 och Frösåkersskolan åk7-9 blev en 4-9-skola.
Nu är både skolgården och matsalen färdigställda och utgör uppskattade mötesplatser för eleverna.
  – Jag upplever god stämning på skolan och att det fungerar bra mellan alla årskurserna både inne på skolan och ute på skolgården, säger Niina.  

Mer trygga än genomsnittet 

I och med att en medborgarmotion som får tillräckligt många röster ska hanteras av kommunstyrelsen och aktuell nämnd, i detta fall barn- och utbildningsnämnden, så är det viktigt att all information är saklig och rätt. I samband med det har lokalförutsättningar på Edsskolan, Kristinelundskolan och Frösåkersskolan setts över och upplevelsen av trygghet på Frösåkersskolan undersökts. Man har även tittat på fördelar och nackdelar med stora och små skolor utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Skolledningen upplever Frösåkersskolans elever trygga på skolan. Resultatet av en enkätundersökning som genomförts talar samma språk och visar att 90 procent av eleverna i årskurs 4 och årskurs 5 ofta eller alltid känner sig trygga på Frösåkersskolan. När Skolinspektionen ställer motsvarande fråga till alla elever i årskurs 5 i Sverige är det totala resultatet för alla kommuner i riket 84 procent.
  – Min önskan är att vårdnadshavare ska känna förtroende för oss. Vi finns för alla våra elever, alla är lika mycket värda och ska trivas hos oss, säger Niina.

Kontakter

Publicerad
11 februari 2023
Senast uppdaterad
11 februari 2023
Ansvarig organisation
Frösåkersskolan