Skydda dig mot telefonbedrägerier
Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.
Att privatpersoner runt om i landet blir uppringda av personer som i olika sammanhang uppmanar dem att logga in med sitt BankID är inget nytt. Men det är en form av bedrägeri som ökar i omfattning. Därför är det bra att vara extra vaksam och inte lita på uppringaren, även om den har personlig information om dig och det känns som om den agerar hjälpsamt. Din bank eller andra seriösa aktörer ringer aldrig upp för att be om dina personuppgifter eller för att be dig logga in med BankID.
Här följer några tips om hur du använder BankID på ett säkert sätt:
- Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
- Lämna aldrig ut koder från bankdosan eller låna ut ditt BankID till någon annan. Någonsin.
- Om någon du inte känner igen ringer och du blir osäker, be att få ringa tillbaka till personen. Ta själv reda på numret för att säkerställa att de ringer från företaget eller myndigheten.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
- Klicka inte på misstänkta länkar. Har du verkligen beställt något? Eller deltagit i en tävling? Inget SMS eller mejl är så bråttom att du inte hinner dubbelkolla avsändaren. Gå in på den officiella webbsidan och sök själv upp kontaktuppgifter om du är osäker och fråga.
- Aktivera notiser från BankID för att få kontroll på om ett BankID aktiveras för ditt personnummer, det gör du under inställningar i din telefon.
Läs mer:
Telefonbedrägerier | Polismyndigheten (polisen.se)
Sociala bedrägerier (bankid.com)
Tänk på säkerheten (bankid.com)