Rörelsesatsning i skolan är ett regeringsuppdrag som leds av Riksidrottsförbundet och som syftar till att förbättra folkhälsan, välbefinnandet och skolresultaten. Under läsåret 21/22 blev Öregrunds skola uttagen till att bli en ”rörelseskola” och inledde ett samarbete med SISU – idrottsutbildarna.
– De ordnade med fortbildning för personalen och de äldre eleverna fick utbildning i att leda andra elever. Vårdnadshavarna blev inbjudna till ett rörelsemöte med SISU och på så sätt fick alla vara med i satsningen, berättar Margareta Rahm Jansson, rektor.
Rörelsesatsning skapar arbetsro i klassrummet
Alla mår bra av fysisk aktivitet. Det har skolledningen i Öregrunds skola tagit fasta på och nu är de inne på tredje året som ”rörelseskola”. I våras höll de ett föredrag om satsningen för 75 andra skolor i Sverige, vilket bland annat resulterade i att en skola i Edsbyn hörde av sig och kom på besök.
Infört nya aktiviteter
Samarbetet med SISU fortlöpte under ett år, men skolans rörelsesatsning har fortsatt.
– Vi har succesivt infört nya aktiviteter. Det senaste är att vi har köpt in scriinmätare som mäter elevernas pulsslag och man kan se hur långt det motsvarar på en karta. Första delmålet är att ta sig till Smygehuk och sen ner i Europa för att sen nå målet Sydafrika, berättar Margareta.
Rörelsepauser i lektionerna
Öregrunds skola har utökat personaltätheten på rasterna och personalen håller i rastaktiviteter varje dag utom en dag, då de äldre eleverna tar hand om aktiviteterna.
– Vi har många rörelsepauser mitt i lektionerna och vi har samarbete med olika föreningar som besöker skolan eller så gör klasserna besök hos dem. Vi har även skapat en rastbod med utlåningssystem, vårdnadshavare har snickrat olika lekredskap till skolgården och under fritidstid så fortsätter rörelseaktiviteterna, säger Margareta.
Vuxna deltar också
Rörelse har blivit en naturlig del i skolan och fritidshemmet. Det finns många vuxna bland eleverna och eleverna har något att göra på rasterna.
– Det är kul när vuxna deltar i aktiviteterna och det är bra att de yngre lär känna de äldre eleverna genom lek. De flesta barnen uppger i olika trygghetsenkäter att de är trygga på vår skola, säger Margareta.
Resultatet av satsningen har inte låtit vänta på sig. Det är arbetsro i klassrummen, vilket ökar möjligheten att få lära sig så mycket som möjligt, och kränkningsanmälningarna är få.
Tips och inspiration
Arbetsmodellen har uppmärksammats av andra skolor som också arbetar med förbättrad arbetsro och trygghet för eleverna. I veckan som gick kom personal från Lillboskolan i Edsbyn på besök, för att hämta inspiration. Elever i årskurs 4, 5 och 6 agerar värdar och guidar besökarna i skolan och på skolgården.
– Vi har jobbat med idrott och hälsa i många år och har fysisk aktivitet på schemat så gott som dagligen. Nu är vi här på studiebesök för att få tips och inspiration för att kunna utveckla vårt arbete, säger Ola Larshans, rektor på Lillboskolan.
En av de saker han noterar och tar med hem är uppslag till olika aktiviteter som finns i den kreativa skolgårdsmiljön på Öregrunds skola.
– Vi kan åstadkomma mycket med enkla medel och eget arbete, säger han.
Lillboskolan gör studiebesök. | Öregrunds skola. | Sandra Bengtsson, fritidspedagog. |
Fotnot:
Följ gärna Sandra Bengtsson och Öregrunds skolas rörelsesatsning i veckans Instagramstafett @osthammarskommun