Ny och tydligare organisation för Östhammars kommun
Den politiska majoritetsledningen tar nu initiativ till en förändrad organisation som börjar gälla från den 1 januari 2024. Syftet är att göra organisationen tydligare, effektivare och lättare för medborgare, fastighetsägare och företagare i kommunen.
– Vår tidigare organisation upplevdes otydlig beträffande rapporteringsvägar och ansvarsområden. Detta har bidragit till onödig administration och hindrat snabbare service samt handläggning. Vi vill ha en organisation som är tydlig och logisk för våra medborgare och företag men även för våra medarbetare och förtroendevalda, säger Fabian Sjöberg, kommunstyrelsens ordförande.
Det ska vara lätt att veta vart man ska vända sig med sina frågor.
– Vi vill ha kortare besluts-, rapporterings- och kommunikationsvägar. Med den nya organisationen vill vi ge kärnverksamheten bättre förutsättningar och att bli mer resurseffektiva, säger Fabian Sjöberg.
Fyra sektorer blir sju kontor
I den nya organisationen tas chefsnivåer bort och istället för fyra sektorer blir det sju kontor. Förändringarna skiljer sig åt, från enbart namnbyte till en uppdelning av ansvarsområden. De större förändringarna berör främst tidigare Sektor samhälle och Sektor verksamhetsstöd.
-
Omsorgskontoret – tidigare Sektor omsorg
Enbart namnbyte, inga förändringar i övrigt. -
Barn- och utbildningskontoret – tidigare Sektor bildning
Förutom namnbyte flyttas Kulturskolan till det nya Kultur- och fritidskontoret. -
Kommunledningskontoret – tidigare Sektor verksamhetsstöd
Förutom namnbyte flyttas Måltid och städ till det nya Tekniska kontoret. Säkerhetsskydd och beredskap, flyttas till att sortera direkt under kommundirektören. Kansli flyttas till att ingå i den nyinrättade Staben. Kommunledningskontoret innehåller därmed ekonomi, HR, kommunikation, kundtjänst, digitalisering, projektledning samt upphandling. - Tekniska kontoret – tidigare Sektor samhälle
Ansvarar för avfall, fastighet, måltid och städ.
-
Näringslivskontoret – tidigare Sektor samhälle
Ansvarar för näringslivs-, destinations- och landsbygdsutveckling samt samarbete för platsattraktivitet. Näringslivskontoret samordnar också kommunens arbete med mervärdesavtalet. Syftet med verksamheten är att stärka kommunen som etableringskommun och förbättra förutsättningarna för företagande. -
Samhällsbyggnadskontoret – tidigare Sektor samhälle
Ansvarar för myndighetsutövning inom plan- och bygglagen och miljöbalkens områden. Kontoret innehåller även myndighetsutövning och strategiska frågor inom mark- och exploatering samt frågor avseende slutförvaret, medborgardialog, kommunens planberedskap, översiktsplan, bostadsförsörjning, mark- och vattenförvaltning samt infrastruktur. -
Kultur- och fritidskontoret– tidigare Sektor samhälle
Ansvarar för fritid, hälsa, kultur, bibliotek och kulturskolan.
Nyinrättad Stabsfunktion
En stab för kommunförvaltningen är införd och sortera direkt under kommundirektören. Staben är i första hand ett stöd till politiken och syftar till att stödja den politiska processen från beslut till önskad effekt genom ledning, styrning och samordning. Staben består av kansli samt kvalificerade handläggare. Staben leds av en stabschef.
Gäller från och med den 1 januari 2024
– Vi kommer fortlöpande att utvärdera och följa upp förändringen redan under första halvåret. Ambitionen med kortare beslutsvägar är att skapa en väl fungerande kommunal organisation, säger Fabian Sjöberg.