Ledning och stimulans till alla barn och elever
Barn-och utbildningsnämnden har i dag fattat beslut om att den vägledning som finns för barn och elever med särskild begåvning ska implementeras i våra förskolor och skolor.
Barn-och utbildningsnämnden betonar att elever som är högpresterande och barn och elever med särskild begåvning ska få den ledning och stimulans de behöver. Nämnden har tagit del av den utredning Sektor bildning gjort och slår fast att högpresterande elever och elever med särskild begåvning har olika behov och kräver anpassad undervisning.
Lära i sin egen takt
För högpresterande elever kan differentierad undervisning, fördjupning och mentorskap vara användbara strategier. Acceleration och berikning är två grundläggande faktorer i undervisningen av elever med särskild begåvning. Acceleration innebär att låta eleven lära i sin egen takt, alltså snabbare, genom till exempel uppflyttning i årskurs eller att arbeta snabbare framåt i årskursens material. Berikning innebär att eleven får möjlighet till breddning och fördjupning av stoffet, helst utifrån elevens egna intresseområden.
Alla barns rätt till en bra undervisning
Verksamheterna behöver ha god kännedom om dessa barn och elever, de behöver identifieras tidigt och få det stöd de behöver. Vägledningen om barn och elever med särskild begåvning behöver implementeras ordentligt på förskolor och skolor. Ordförande i barn-och utbildningsnämnden, Christina Williamsson Liw (M) lyfter fram alla barn och elevers rätt till en bra undervisning.
– Det är viktigt att utmana barn och elever som lätt når målen och stötta dem som har svårt att nå dem, säger hon.