Dags att fira framgång på Frösåkersskolan
En ny organisation behöver tid för att sätta sig. Nu är den på plats och skolledningen firar att tydlighet och struktur skapar ett lugn. Resultatet av trygghetsenkäten visar att både elever och medarbetare trivs.
– Vi delar kunskap och hjälps åt. Jag är stolt över vår fina skola och det jobb vi gör, säger Niina Johansson, rektor.
Det har tagit tid att skapa en stadig organisation på Frösåkersskolan. Förutsättningarna har minst sagt varit utmanande eftersom varken matsal eller skolgård var färdigbyggda när eleverna flyttade in. Provisoriska lösningar fick tillämpas under lång tid när Edsskolans årskurser 4-6, Kristinelundskolans årskurser 4-6 och Frösåkersskolans årskurser 7-9 slogs samman till en 4-9-skola.
Elever och medarbetare har hittat hem
Nu är både skolgården och matsalen färdigställda sedan en tid tillbaka. Elever och medarbetare har hittat hem i skolan och i den nya organisationen. En handlingsplan har tagits fram beträffande arbetsmiljö, organisation och kvalitet. Det fortsatta arbetet har ett stort fokus på att skapa förutsättningar för trygghet och arbetsro.
– Rutiner och ansvarsfördelning är på plats och jag får fin respons från medarbetarna. Nu kan vi äntligen börja lägga energi på andra saker, säger Niina.
Handlingskraftiga här och nu
Tydlighet och struktur är viktigt i en ny organisation. En annan insikt som skolledningen gjort är att det behöver få ta tid att sätta en ny organisation på fötter. Handlingsplanen som tagits fram beskriver inte snabba åtgärder utan tar höjd för ett långsiktigt arbete som sträcker sig över flera år.
– Det minskar stressen och gör oss handlingskraftiga här och nu, säger Niina.
Skolledningen har bland annat sett över scheman och hur skolans ytor kan användas för att elevernas studietid ska fungera bra. Fröfiket håller öppet och många vuxna finns till hands för eleverna. Dessutom fortsätter arbetet med Lyckas tillsammans!, ett arbetssätt där alla är med och tar ett gemensamt ansvar för att nå skolans mål. För andra året fortsätter dessutom arbetet med IBIS, som står för inkluderande beteendestöd i skolan, och som görs i samarbete med Uppsala universitet.
Arbetsbelastning och återhämtning
Arbetet med handlingsplanen visar vilka frågor och behov som behöver fångas upp. För medarbetarna har det bland annat handlat om arbetsbelastning, återhämtning och hälsa - ämnen som ägnats tid på arbetsplatsträffarna.
– Vi är tre rektorer som numera delar rum. Vi har ett fint samarbete och är så gott som alltid tillgängliga för att svara på frågor eller för att ge stöd när det behövs, säger Jessica Björkman, biträdande rektor.
Alla bidrar till vi-känslan
För att komma till rätta med attitydproblem som funnits och för att skapa trivsel i skolan har man ägnat tid åt att prata med eleverna om regler och förhållningssätt. Om att alla individer ska ta ansvar för sitt eget beteende och om vikten av att alla vill bidra till en önskad vi-känsla på skolan.
– Vi har verkligen jobbat med gemensamma regler, inte bara kommunicerat dem. Och vi är måna om att alla ska få samma information samtidigt. Det har gett resultat, säger Anna-Karin Adler, biträdande rektor.
Fin gemenskap
Frösåkersskolan är äntligen en skola utan fokus på olika stadier. Skolan är en plats där både elever och medarbetare trivs, känner sig trygga och har arbetsro. Den är också en plats där medarbetare träffas efter jobbet för en afterwork eller för att köra musikquiz och baka pizza tillsammans i hemkunskapsköket.
– Jag är glad över att vi har fått så många bitar på plats. Vi har en fin gemenskap på skolan och en skola där både elever och personal trivs, säger Niina.
Foto: På bilden syns Charlotte Sjölander, Anna Löfström och Emily Schieck, några av medarbetarna på Frösåkersskolan som var med och firande skolans framgångsrika arbete.