Med fokus på trivsel och studiero
Undervisningen är i full gång i den nya skolan men fortfarande återstår mycket arbete, exempelvis innan den nya matsalen och skolgården är klar. Frösåkersskolans elever och personal har skapat nya rutiner och arbetssätt tillsammans. Nu längtar de efter att fler bitar ska falla på plats och bli färdiga, så att större fokus kan läggas på att skapa studiero.
I augusti 2021 flyttade alla eleverna in i nya 4-9-skolan i Östhammar. Hit, till Frösåkersskolan, kommer varje dag drygt 500 elever för att delta i undervisningen. De kommer från Kristinelundskolan och Edsskolan, som båda gjorts om till F-3-skolor, samt från Harg, Valö och Söderön enligt ett nyligen antaget skolupptagningsområde.
Ny matsal och skolgård
Den nya skolan är ny och fin men fortfarande återstår en del arbete innan allt är klart. Bland annat ska en ny matsal byggas och en ny skolgård anläggas. Det arbetet pågår, vilket påverkar arbetsmiljön för både elever och personal.
– Det har varit en rörig start, men vi ser resultatet av allt arbete som utförs och nu ser vi fram emot att kunna lägga fokus på trivsel och studiero, säger Niina Johansson, rektor.
Delat ledarskap
Hon är en av tre rektorer på skolan, med huvudansvar för det pedagogiska och strategiska arbetet. Vid sin sida har hon Jessica Björkman och Anna Grandin, som båda är biträdande rektorer med ansvar för årskurserna 4-6, respektive 7-9. Skolledningen har ett delat ledarskap för hela organisationen och samarbetar i alla frågor.
– Det betyder mycket att ha skolledningen på plats. Vi kompletterar varandra och delar på ansvaret, vilket är en styrka, säger Niina.
Nya rutiner och arbetssätt
Utöver undervisningen som ges pågår ett kulturbygge på Frösåkersskolan. Tre skolor har slagits samman till en, vilket bland annat innebär nya elevgrupper och nya konstellationer i personalgruppen. Varje tisdag träffas all personal för personalmöte. Att alla är med i den pågående processen kring att skapa nya rutiner och arbetssätt är en viktig förutsättning för att lyckas.
Lagt grunden tillsammans
Pandemin har varit en försvårande omständighet i arbetet med att hitta fram till önskade arbetssätt, som de moderna undervisningslokalerna syftar till och möjliggör.
– Vår nuvarande modell har fått växa fram och det finns en poäng med att arbetet har fått ta tid. Vi har gjort det här tillsammans och lagt grunden för något som är långsiktigt hållbart, säger Niina. Detta ska utvärderas inför nästa läsår för att få organisationen så optimal som möjligt.
Fadderdagar planeras
Inför skolstarten i fjol uttalade en del vårdnadshavare oro för hur fjärde- och femteklassarna skulle trivas och hitta hem i den nya stora skolan, som tidigare endast varit högstadium.
– Men det har fungerat bra. Vi har jobbat mycket med den gemensamma värdegrunden för att alla elever ska känna sig hemma och delaktiga i vår gemensamma skola, säger Niina.
Bland annat har man trivselveckor, då eleverna får hjälpa till att hålla ordning och snyggt i skolan. Skolans planer på fadderdagar där eleverna ska delas in i grupper för att arbeta med gemenskap och trygghet fick sättas på paus på grund av pandemin men kommer att genomföras längre fram.
– Den kreativa och temporära lösningen med matsal i den före detta simhallen har fungerat men skolgårdens yta är begränsad under byggtiden och de flesta längtar efter en ordentlig skolgård, säger Niina.
Extraresurser i form av rastvärdar har satts in. Eleverna kan vistas ute, spela kingpingis, mjukboll och basket. De har dessutom tillgång till multiarenan på Edsskolan.
Ny lösning för busstrafiken
Under våren kommer arbetet med den nya skolgården att fortsätta liksom arbetet med nya gång- och cykelvägar och en ny lösning för busstrafiken.
– Det är mycket som ska falla på plats under läsåret och det kommer att bli fantastiskt bra när det blir klart alltihop. Till dess fortsätter vi att göra ett bra jobb tillsammans utifrån de förutsättningar vi har, säger Niina.