En tillgänglig skola för alla
På Vretaskolan i Gimo finns elever som kommunicerar på olika sätt - verbalt, med tecken som stöd, genom ett kommunikativt hjälpmedel eller med hjälp av sitt kroppsspråk. Symboler och kommunikationstavlor är viktiga hjälpmedel för inlärning. Med sitt unika och framgångsrika koncept hoppas de kunna inspirera fler skolor och fritidshem att satsa på elevers rättighet till kommunikation.
En tillgänglig skola för alla var målet för Malin Andersson, rektor, när eleverna från Hammarskolan för snart två år sedan flyttade till Vretaskolan. Förändringen innebar en ny konstellation med elever i årskurserna F-3 och grundsärskolan, vilket också skapade möjligheten att välja nya arbetssätt.
– För oss var det viktigaste att kunna ge alla elever rätt förutsättningar, säger Malin.
Enligt henne är Vretaskolan den enda skolan i landet som har stora kommunikationstavlor på skolgården, för att ge eleverna rättighet till kommunikation och förutsättning för inlärning.
– Här är alla lika mycket värda och olikhet är en rättighet, säger hon.
Visuellt stöd skapar tydlighet
På Vretaskolan arbetar pedagogerna målmedvetet med att bidra till elevers rätt till kommunikation, oavsett om det är under lektionstid eller rast, på skolan eller på fritids. Skolans ambition är att ha en tillgänglig lärmiljö för alla.
– Varje minut eleven vistas i skolan är värdefull och används för inlärning i olika situationer och med rätt förutsättningar, säger Malin.
En medarbetare har huvudansvar för att utveckla det visuella stödet, till exempel uppdatera befintliga bilder och lägga till nya. I samtliga klassrum används visuellt stöd för att tydliggöra undervisningen vilket skapar tydlighet, berättar Malin.
Bland annat är alla skåp märkta med bilder, likaså klassrum, matsal med flera utrymmen. Pedagogerna tillämpar en lektionsstruktur som bygger på de sju frågorna där bland annat eleverna får svar på vad de ska göra och hur uppgiften ska genomföras, med vem de ska arbeta, varför de ska göra uppgiften och under hur lång tid lektionen fortgår. Alla tillämpar samma upplägg, vilket ger eleverna trygghet och studiero.
Alla kan uttrycka sig oavsett språk
I och med Vretaskolans nya arbetssätt med tillämpning av visuellt stöd har skolgården utrustats med samma tillgänglighet till visuellt stöd. Med hjälp av stora kommunikationstavlor skapar pedagoger och elever möjlighet till samtal genom bilder.
– Eleverna kan själva ta initiativ till samtal, oavsett kommunikationssätt. När en elev närmar sig tavlan så går en pedagog fram för att delta i samtalet. Detta bidrar till att alla elever kan uttrycka sig oavsett språk, berättar Malin.
Pedagogerna har jobbat målmedvetet och det har tagit tid, men kan i dag konstatera att det varit mödan värt. Att satsa på elevers rättighet till kommunikation under hela skoldagen har bland annat resulterat i ökad trygghet och samspel. Några av bilderna som används som kommunikationsstöd har även uppmärksammats och publicerats på Symbolbrukets Instagramkonto.
– Jag är stolt över vårt arbete och delar gärna med mig av vårt koncept till andra skolor och fritidshem. Det här är ett inkluderande arbetssätt som passar alla och överallt, säger Malin.
Följ gärna Malin Andersson, rektor på Vretaskolan F-3 och grundsärskolan, som har veckans Instagramstafett:
https://www.instagram.com/osthammarskommun/