Gå till innehållet

Enhetschef, Enheten Vuxen, Omsorgskontoret Östhammar

Arbetsplats

Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.

Är du redo för en ny utmaning? Hos oss får du stort inflytande över din arbetssituation, gott om administrativt stöd, tillgång till erfarna kollegor och nära till beslutsfattande. Kompetensutveckling erbjuds i form av processhandledning, skräddarsydda utbildningar och tillgång till kompetensutvecklingsprogram. Vi har en stor frihet gällande arbetstider och tillämpar årsarbetstid med flextid. Våra löner är konkurrenskraftiga och löneutvecklingen bra. Du får förskottssemester och möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra semesterdagar. Utöver det erbjuder vi friskvårdsbidrag och tjänstepension. Du som blir vår nya kollega kommer till en arbetsplats med transparens och trevliga kollegor. Vi befinner oss på en utvecklingsresa som kännetecknas av tydlighet och delaktighet, där alla hjälps åt.

Arbetsbeskrivning

Enheten Vuxen består av följande verksamhetsområden: försörjningsstöd, skadligt bruk och beroende, VINR (Våld i nära relationer) samt budget och skuldrådgivning I denna roll blir du en utav sex chefer inom verksamhetsområdet, Myndighet Omsorg. Till hjälp har du en specialisthandläggare med fokus på skadligt bruk och beroende och en medarbetare med samordningsansvar inom försörjningsstöd. Tillsammans leder vi medarbetarna i arbetet att skapa en högkvalitativ och effektiv verksamhet. 

Som chef i Östhammar har du fullt ledningsansvar. Det innebär att du är ansvarig för verksamhet, ekonomi, arbetsmiljö och personal, inom ditt område. I ditt chefsansvar ingår det att ha kunskap om, bära och förmedla kommunens vision och de mål vi vill nå. I rollen som enhetschef kommer en stor del av uppdraget bestå av att skapa strukturer och samarbetsformer som genererar bra förutsättningar för dina medarbetare att leverera i sina uppdrag, dessutom har du en stor möjlighet att påverka ditt eget arbete. 

Det gäller även att bevaka omvärlden efter eventuella förändringar som kan komma att uppstå. Viktigt med engagemang och utveckling av verksamheten inför den Nya SoL. Utöver detta inkluderas även hantering av kompetensförsörjning, personalfrågor, förändringsarbete men även framtagande av statistik, samt redovisning av statistik. 

Du kommer bland annat att föredra ärenden i nämnd, förbereda LVM ansökningar och ansvara för hantering av omedelbara omhändertaganden. Ett nära samarbete med enheten för integration och arbete och erfarenhet av målgruppen ser vi fram emot! Här finns ett härligt gäng med en fin sammanhållning och arbetsglädje som speglas över delaktighet och inflytande. Vi jobbar kontinuerligt med förbättringsarbete som bidrar till högre kvalitet, förstärkt rättssäkerhet och ökad effektivitet. Vi vill att du tillsammans med oss jobbar för kostnadseffektiva lösningar och visar förståelse för hur olika delar påverkar helheten. 

Avslutningsvis gäller det att ansvara för att utredningsarbete bedrivs i enlighet med lagstiftning och andra riktlinjer samt att enheten tydligt präglas av både service och gott bemötande.

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant utbildning, exempelvis socionomexamen, beteendevetenskap eller annan likvärdig/adekvat utbildning. Du har flerårig erfarenhet av socialt arbete, primärt inom myndighetsutövning inom spektrum vuxen. Du har även erfarenhet av att leda grupper som chef med budget-, personal- och verksamhetsansvar. Erfarenhet av verksamhetsområden; skadligt bruk och beroende, VINR (Våld i nära relation), försörjningsstöd, budget och skuldrådgivning är av väsentlig vikt för att kunna lyckas i uppdraget samt handleda medarbetarna i det dagliga operativa ledningen. 

För att lyckas i ditt uppdrag ser vi att du är en samarbetsinriktad ledare, med en god kommunikativförmåga och som är modig i dina beslut. Dessutom är du en strukturerad person som planerar, organiserar och prioriterar arbete på ett effektivt sätt.Du tycker om att driva utveckling och gör det på ett förtroendeingivande sätt. Avslutningsvis behöver du kunna fatta tuffa beslut utifrån den information som finns tillgänglig och att kunna argumentera för dessa är naturligt för dig.

Vi söker dig som vill bidra till att göra skillnad för våra invånare i Östhammars kommun, och vi kommer i denna rekrytering lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Du leder denna viktiga utveckling i arbetet enligt kommunens värdeord Ansvar, engagemang, tillsammans och öppenhet. Det är meriterande om du har kunskaper och erfarenhet av att arbeta med kvalitetsutveckling. Lika viktigt är att du vågar delegera och visa dina medarbetare tillit och förtroende, liksom att du utvecklar effektiva och stödjande relationer till kollegor och medarbetare.

Krav:

• Kandidatexamen, 180 HP (inriktning socialt arbete)
• Att ha arbetat inom myndighetsutövning
• Goda kunskaper i det svenska språket samt systemvana krävs.

Meriterande:

• Ledarskapsutbildning

Stämmer ovanstående in på dig? Vänta inte med din ansökan då vi gör urval och anställningsintervjuer löpande under annonstiden. Personlighetstester kan förekomma. Varmt välkommen med din ansökan!

Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.

I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.

När du söker jobb hos oss ber vi dig söka digitalt för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan digitalt kan du skicka din ansökan märkt med referensnummer till:

Östhammars kommun

Kommunledningskontoret, HR

Box 66

742 21 Östhammar

Sök jobbet

Publicerades
10 januari 2025
Ansök senast
9 februari 2025
Avdelning
Omsorgskontoret
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid 100%
Tillträde
2025-04-01 Eller enligt överenskommelse. Provanställning kommer att tillämpas.
Referensnummer
KS-2025-11
Kontaktpersoner
Karolina Eriksson
Specialisthandläggare
0173-852 32
karolina.eriksson@osthammar.se
Svjetlana Miletic
Verksamhetschef
0173-862 33
Svjetlana.miletic@osthammar.se
Therese Karlström
Tillförordnad Enhetschef
0173-864 62
Therese.karlstrom@osthammar.se
Facklig representant
David Wagner
SSR
0173-860 00
david.wagner@osthammar.se
Eva-Lena Grannas
Vision
0173-855 14
Eva-Lena.Grannas@osthammar.se