Gå till innehållet

Utvecklare e-tjänster och digitalisering, Östhammar

Arbetsplats

Varje dag går cirka 1800 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.

Våra kommuninvånare förväntar sig en smart, tillgänglig och kvalitativ välfärd med tillgång till digitala tjänster som ger ändamålsenlig, snabb och sammanhållen service. Kommuner står även inför utmaningar kopplat till ekonomi och kompetensförsörjning. I kommuner och regioner pågår en digital omställning för att möta dessa krav. Digitaliseringen är den enskilt största förändringsfaktorn i vår tid och påverkar hela samhället.

Verksamhetsområdet Digitalisering och projektledning (DOP) är organiserad på Kommunledningskontoret, centralt i Östhammars kommun. Vi är 13 medarbetare som dagligen arbetar med uppdraget att bidra till att förverkliga de politiska målen och utveckla välfärd tillsammans i organisationen. Detta gör vi utifrån insatser inom projektledning, e-tjänsteutveckling, utredning, digitalisering, kvalitetsutveckling, informationssäkerhet, samordning och systemförvaltning. Vi tar emot uppdrag från verksamheterna, de förtroendevalda samt från myndigheter.

Vi erbjuder en spännande och utvecklande tjänst i en kommun som satsar på digitalisering. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en inkluderande och utvecklingsinriktad miljö där ditt arbete gör skillnad för kommunens verksamheter och medborgare. Hos oss ges även möjligheter som flexibla arbetstider en fast arbetsplats på kommunkontoret med möjlighet till distansarbete och möjlighet till löneväxling. Vi erbjuder även förskottssemester, möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra lediga dagar, friskvårdsbidrag och tjänstepension.

Arbetsbeskrivning

I Östhammars kommun pågår omställning mot Digital first. Som e-tjänsteutvecklare hos oss kommer du att spela en central roll i kommunens digitala utvecklingsarbete. Rollen innebär ett nära samarbete med verksamheterna, IT, våra samverkanskommuner och informationssäkerhets-teamet. Vi har en utvecklad process för e-tjänsteutveckling med tydliga roller och ansvar. Du kommer även att vara delaktig i uppdrag inom ramen för SKRs Handslag för digitalisering, där du kommer att ingå i ett team bestående av en utvecklingsledare, systemförvaltare, projektledare och verksamhetsutvecklare.

Ditt fokus är att utveckla och lansera digitala tjänster i plattformen Open ePlatform samt att använda RPA (Robotic Process Automation) för att automatisera processer. 

Dina arbetsuppgifter består bland annat av:

• I samarbete med verksamheten skapa, testa och dokumentera e-tjänster. Allt från enkla e-tjänster (digitalisera blanketter) till mer avancerade e-tjänster med programmeringslogik och integrationer
• Säkerställa att tjänsterna är användarvänliga, tillgängliga och uppfyller lagkrav
• Möjliggöra för integrationer mellan e-tjänsteplattformen och kommunens verksamhetssystem
• Kartlägga manuella processer och identifiera möjligheter för automatisering tillsammans med verksamheterna. Utveckla, testa och implementera RPA-lösningar som effektiviserar arbetsflöden.
• Utbilda användare i våra verksamheter att själva kunna utveckla e-tjänster.
• Hålla dig uppdaterad om tekniska trender och nya möjligheter inom e-tjänster, RPA och systemintegration.
• Samarbeta med digitaliseringsteamet inom ramen för SKRs Handslag för digitalisering

Kvalifikationer

Det är några krav vi ser att du som sökande uppfyller:

• Utbildning med inriktning mot data- eller systemvetenskap. Alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av e-tjänsteutveckling eller programmering.
• Skriva och uttrycka sig obehindrat i det Svenska språket.

Vi ser det även som meriterande om du har:

• Erfarenheter av Open ePlatform.
• Erfarenhet av att arbeta med RPA-verktyg som UiPath, Blue Prism eller Power Automate.
• Erfarenhet av offentlig verksamhet och dess system.
• Erfarenhet av processkartläggning och projektledning.
• Kunskaper inom integration, t.ex. via API:er eller andra integrationslösningar.
• Grundläggande förståelse för informationssäkerhet och GDPR.

Det finns även några personliga förmågor som vi anser blir betydelsefulla i rollen. Inledningsvis är förmågan att lyckas kunna lotsa andra mot förändrade arbetssätt ett exempel på en sådan förmåga. Detta då det är en operativ roll som ställer krav på leverans och resultat. Du behöver även vara samarbetsorienterad och van vid att hantera komplexa uppdrag med olika aktörer inblandade. Du ser också värdet av struktur och engagemang, där du planerar, organiserar och sätter upp mål som du arbetar starkt med att uppnå.

Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.

I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.

När du söker jobb hos oss ber vi dig söka digitalt för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan digitalt kan du skicka din ansökan märkt med referensnummer till:

Östhammars kommun

Kommunledningskontoret, HR

Box 66

742 21 Östhammar

Sök jobbet

Publicerades
5 december 2024
Ansök senast
27 december 2024
Avdelning
Digitalisering och projektutveckling
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid 100%
Tillträde
Omgående eller efter överenskommelse. Observera att provanställning på 6 månader tillämpas.
Referensnummer
KS-2024-906
Kontaktpersoner
Simon Coleman
Verksamhetschef Digitalisering och projektledning
0173-864 30
simon.coleman@osthammar.se
Facklig representant