4. Hur går ansökan till?
Om du planerar att ansöka om bostadsanpassningsbidrag rekommenderas du att ta kontakt med kommunens arbetsterapeut eller sjukgymnast/fysioterapeut. De gör en bedömning av bostadens tillgänglighet relaterat till aktuellt funktionshinder samt ger råd om de hjälpmedel som ska provas och utvärderas innan ansökan om bostadsanpassningsbidrag görs.
Så här kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag:
-
Via E-tjänst: Länk finns längst ner på denna sida. (Bank-ID krävs).
-
Med blankett: Ladda ner och fyll i blanketten. Länk finns längst ner på denna sida.
-
Per post: Beställ blankett och svarskuvert hem. Kontakta Östhammar Direkt på tele 0173-860 00.
Med ansökan ska bifogas intyg från sakkunnig. Vem du begär intyg ifrån, är relaterat till funktionsnedsättning och sökt åtgärd. Exempel på sakkunniga som skriver intyg är arbetsterapeut och sjukgymnast/fysioterapeut i kommunen och på habiliteringen, synpedagog, samt arbetsterapeut eller läkare på minnesmottagningen.
Om du behöver hjälp att fylla i ansökan, eller har andra frågor som rör bostadsanpassning, tala med handläggare av bostadsanpassningsbidrag. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Vad händer med min ansökan?
När kommunen fått din ansökan får du en bekräftelse via telefon eller brev inom en vecka. Efter utredning och bedömning fattas beslut i ärendet.
Du kan läsa mer om ärendegången på Boverkets webbsida (länk)