Avfallstaxa och avfallsföreskrifter
Avfallstaxa och avfallsföreskrifter
Avfallstaxa och avfallsföreskrifter - Dokument att ladda ner
Vad får jag för avfallsavgiften?
Avfallsverksamheten är självfinansierad, vilket innebär att inga skattemedel skjuts till för att täcka verksamhetens utgifter. Avfallsavgifterna täcker kostnaderna men inte mer. De taxor vi tar ut motsvarar de kostnader vi har och vi jobbar hårt för att du ska få maximalt tillbaka när det gäller kvalitet, service och miljöanpassning.
Alla husägare är enligt lag skyldiga att ha avfallsabonnemang och sortera sitt avfall. Kommunen har ansvar för att samla och ta hand om avfallet på bästa sätt.
Grundavgiften
Alla som äger en fastighet eller bedriver verksamhet i Östhammars kommun betalar en grundavgift.
- Grundavgiften betalas via avfallsfaktura. Summan är olika beroende på om du är privatperson, företag eller bor i flerfamiljshus.
- I grundavgiften ingår bland annat kostnader för drift av kommunens återvinningscentraler, hantering och behandling av farligt avfall, transporter och information samt administration av avfallsfrågor och abonnemang.
- Grundavgift ska betalas oavsett om avfallsabonnemanget är aktivt eller inte, både vid sommar och året om abonnemang och även om ditt hus tillexempel står obebott.
- Grundavgiften möjliggör att du kan nyttja kommunens återvinningscentraler vid behov.
Våra återvinningscentraler är inte skattefinansierade utan bekostas av grundavgiften.
Grundavgiften bekostar att du kan lämna grovavfall, och på vissa av återvinningscentralerna även farligt avfall, avgiftsfritt på återvinningscentralerna där personalen hjälper till så att material som lämnas tas om hand på rätt sätt. Kommunen har erbjuder även en mobil insamling av farligt avfall.
I grundavgiften ingår även kostnader för administration och information samt från 1 januari 2024 vissa kostnader för insamlingen av förpackningar.
Grundavgiften för småhus betalas i förhållande till antal bostäder på fastigheten i enlighet med fastighetsregistret. För flerbostadshus gäller en grundavgift per lägenhet medan specialbostäder utan kök eller kokmöjlighet betalar per rum alternativt boendeenhet.
Verksamheter har inte rätt att avgiftsfritt lämna sitt avfall vid återvinningscentraler eller återvinningsstationer och har en anpassad grundavgift. En företagare eller verksamhet behöver köpa ett återvinningskort för att lämna avfall vid återvinningscentralerna. Förpackningar får lämnas avgiftsfritt efter anmälan till Returpapperscentralen i Uppsala alternativt Prezero i Knivsta.
Sophämtningsavgiften
Det rest- och matavfall som är kvar när övrigt sorterats ut hämtas av den entreprenör som handlats upp av kommunen. Avgiften betalar omkostnaderna för insamlingen som transporter och avfallskärl. Även behandlingskostnaden för avfallet ska betalas av sophämtningsavgiften. Mest kostsamt är det att ta hand om restavfallet, det som är kvar när matavfall och förpackningar sorterats ut.
För att uppmuntra till en sortering där vi sparar resurser ger taxan möjlighet till anpassning. Sorteringen ger möjlighet att välja ett abonnemang med lägre kostnader och ju mer du sorterar ut desto mer kan du spara.
Betalningsinformation
Privatkund
Du kan som privatperson betala ditt avfallsabonnemang på följande vis:
- Faktura hem i brevlådan.
- E-Faktura - Du anmäler själv i din internetbank.
- Autogiro - Du kan logga in på mina sidor och ladda hem ett autogiromedgivande och skicka in till Östhammar Direkt, anmäla detta direkt till din bank eller kontakta Östhammar Direkt för att få en blankett hemskickad.
Företagskund
- Faktura i brevlådan
- Faktura via E-post